Slut upp kring skolan

Den svenska skolan är ständigt i fokus, dessvärre oftast i negativa sammanhang. Det påstås att elever lär sig mindre, att det är stökigt på lektionerna och att personalen är outbildad. Internationella jämförelser visar att det ligger en del i kritiken.

"Det gäller att stötta skolan på alla sätt, att tala och skriva väl om skolan, att lyfta fram goda exempel och att premiera duktiga skolledare och lärare", skriver Lars Flodin.<_Bildtext Fotobyline>FOTO: scanpix</_Bildtext Fotobyline>

"Det gäller att stötta skolan på alla sätt, att tala och skriva väl om skolan, att lyfta fram goda exempel och att premiera duktiga skolledare och lärare", skriver Lars Flodin.<_Bildtext Fotobyline>FOTO: scanpix</_Bildtext Fotobyline>

Foto: ERIK G SVENSSON

Luleå2011-08-19 04:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Självklart ska vi ta detta på allvar, men denna starkt negativa offentliga diskussion om skolan gör att allt positivt som också finns kommer i skymundan. Det är lätt att förstå att skolledare och lärare tappar modet.

Vi måste akta oss för att framställa skolan som sämre än vad den är. Det leder inte till utveckling och förbättring. En majoritet av skolans anställda känner inte igen sig i bilden ovan. Över hela landet finns skolor där ett mycket gott arbete uträttas varje dag av skolledare och lärare med elever som trivs och lär sig det de ska.

För att vända utvecklingen åt rätt håll och bygga upp skolans självförtroende på nytt måste politiker, tjänstemän, anställda i skolan och föräldrar hjälpas åt. Och naturligtvis samhället i stort och medierna. Det gäller att stötta skolan på alla sätt, att tala och skriva väl om skolan, att lyfta fram goda exempel och att premiera duktiga skolledare och lärare.

Vi kan inte inspektera fram en bättre skola. Skolinspektionen går för långt
i sin iver att upptäcka skolornas fel och brister och borde i stället tillsammans med Skolverket ägna sig åt stödjande utvecklingsarbete likt de utvecklingsdialoger den tidigare Myndigheten för skolutveckling förde.

Det är i linje med vad flera forskare hävdar: Koncentrera insatserna på arbetssätt - inte på granskning, resultat och mätetal.

För att få en bättre skola måste lönerna höjas. Arbetsgivarna måste överge sin räddhågsna inställning till löneinstrumentet och se det som ett strategiskt verktyg för rekrytering av de bästa krafterna. Då kommer fler att upptäcka vilken spännande arbetsplats skolan är.

Läs mer om