Sluta premiera rattfyllerister

Den 7-9 september diskuterar infrastrukturminister Åsa Torstensson (C), Vägverkets generaldirektör, riksdagsledamöter, ideella organisationer och internationella forskare trafiksäkerhet i Tylösand. Hur man informerar om trafiknykterhet står högt på programmet, men inte ett ord nämner att den svenska trafikförsäkringen i praktiken premierar rattfylleri. Det är synd och skam.

Foto: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX /

Luleå2009-09-04 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Alla som skadas i trafiken har enligt lag rätt till ersättning från trafikförsäkringen. Reglerna gäller lika oavsett om man orsakar sina skador själv eller om någon annan orsakar dem. Reglerna gör heller ingen skillnad på om föraren brutit mot trafikreglerna.
Det innebär att om en rattfull förare skadar en medtrafikant och sig själv, så får båda samma ersättning.
Reglerna för ersättning vid trafikskador tar inte entydigt avstånd från farliga beteenden i trafiken. Enligt en regel i trafikskadelagen har alla som skadas i trafiken rätt till ersättning för sina personskador. Detta gäller även den förare som orsakar sina egna skador genom oaktsamhet, till exempel genom att med hög fart köra av vägen.

Samma regler gäller för den förare som är rattfull då han skadar sig. Ersättningen till honom kan dock sänkas om det går att bevisa att föraren vid olyckstillfället var straffbart påverkad av alkohol och samtidigt var oaktsam.
Om inte båda dessa omständigheter går att bevisa, vilket ofta är fallet, får föraren full ersättning för inkomstförlust, kostnader, sveda och värk samt lyte och men. Den som "bara" är rattfull får alltså alltid full ersättning.
Reglerna har orimliga konsekvenser. En rattfull bilist som skadar sig i trafiken får till exempel mycket mer i ersättning än en nykter cyklist som cyklar omkull och får motsvarande skador. Trafikskadelagen premierar på så vis rattfylleriet. Detta anser vi är direkt stötande.

Staten bör markera att den som kör rattfull och skadar sig inte kan räkna med att få samma ersättning som den som kör nykter. Reglerna bör ändras så att den som kör rattfull och skadar sig endast får ersättning från den allmänna försäkringen och eventuella privata försäkringar.
FMK anser att lagstiftaren omedelbart bör sluta upp med att premiera de som kör onyktra och riskerar andra människors liv och hälsa.
Det lagstiftaren däremot bör premiera är alla trafikanter som kör laglydigt och ansvarsfullt, till exempel genom att verka för att sänka deras trafikförsäkringspremier. Trafikförsäkringen ska reformeras och regeringens trafikförsäkringsutredning presenterar sitt slutbetänkande i december.
Våra politiker har med andra ord snart ett unikt tillfälle att rätta till principerna.
Premiera dem som premieras bör!

Läs mer om