Svar på ”Öppet brev till beslutsfattare inom Luleå kommun angående Äldrevårdsupproret som personalgrupper tagit initiativ till” (NSD 27 september).
Som socialchef har jag tagit del av de synpunkter som den senaste tiden kommit om att kvaliteten inom äldreomsorgen inte är tillräckligt bra. Jag förstår att debatten om äldreomsorgen i Luleå kan för medborgare minska känslan av trygghet. Inom äldreomsorgen arbetar chefer och medarbetare dagligen med att utveckla verksamheten för att säkerställa att lagstiftning och politisk styrning efterlevs och ger goda resultat för den enskilde. Jag har det största förtroende för chefer och medarbetare som gör ett fantastiskt arbete för att den enskilde ska ges en god och patientsäker vård och omsorg. Min bedömning som socialchef är att den vård och omsorg som erbjuds inom äldreomsorgen i Luleå kommun sker med god kvalitet.
De frågor som kommit till min kännedom har berört både verksamhets- och personalfrågor. Därför vill jag berätta om vårt arbetssätt i frågor som exempelvis bemanning, schemaläggning och övriga arbetsmiljöfrågor. Dessa hanteras i det systematiska arbetsmiljöarbetet, i första hand på arbetsplatsen. Samverkan mellan arbetsgivaren och fackliga parter för medarbetarna sker regelbundet på olika nivåer i organisationen.
För att öka nöjdheten och utveckla kvaliteten har vi ett stort intresse av att få veta vad den enskilde tycker om den service som erbjuds. Har du behov av insatser eller frågor om äldreomsorg så kontaktar du Luleå kommuns kundcentra 0920–453000. Om du som enskild eller anhörig inte är nöjd med de insatser som ges har du möjlighet att ställa frågor och berätta om dina synpunkter till ansvarig enhetschef. Det finns även möjlighet att lämna klagomål och synpunkter via kommunens e-tjänst för klagomålshantering.