Språkundervisningen måste förbättras

Luleå2006-02-03 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Den socialdemokratiska utbildningspolitiken kan beskrivas som en öken-<br />vandring utan mål och mening. För att återupprätta Sverige som kunskapsnation måste en borgerlig regering vid en valseger hösten 2006 vidta kraftfulla åtgärder. <br /><br />Många goda förslag har redan presenterats. Ett område har dock inte i nämnvärd utsträckning dominerat den svenska skoldebatten: undervisningen i främmande språk.<br /><br /><br /><br />Professor Inger Enkvist skriver i sin bok ?Trängd mellan politik och pedagogik - svensk språkutbildning efter 1990? (Gidlunds förlag) att språkutbildningen i Sverige förlorat i kvalité. De olika utbildningsnivåerna, grund- och gymnasieskolan samt högskolan, är beroende av var-andra och därför måste ett helhetsgrepp tas för att förbättra situationen. <br /><br />Det är således mycket angeläget att åtgärder vidtas som leder till att undervisningen <br />i främmande språk höjs kvalitetsmässigt, att betyg är en nödvändighet för vidare studier och att främmande språk inte betraktas som en sorts tillvalsämnen.<br />
Läs mer om