Stärk offrens rättsskydd

FN:s världshälsoorganisation WHO har utlyst söndag den 16 november till Trafikoffrens dag. Låt gärna tanken gå till de 4 074 personer i Norrbottensom de senaste tio åren skadats allvarligt i trafiken.

I dag bollas trafikskadade mellan försäkringsbolag och försäkringskassa. Ibland dröjer det flera år innan ersättnings betalas ut. Därför behöver trafikoffren ett starkare rättsskydd.foto: kurt engström

I dag bollas trafikskadade mellan försäkringsbolag och försäkringskassa. Ibland dröjer det flera år innan ersättnings betalas ut. Därför behöver trafikoffren ett starkare rättsskydd.foto: kurt engström

Foto: Kurt Engström

Luleå2008-11-14 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vi uppmanar lagstiftarna att stärka rättskyddet för trafikskadade och ge alla rätt till ett juridiskt ombud.
Regeringen vill ge försäkringsbolagen hela det ekonomiska ansvaret för personskador i trafiken. Trafikförsäkringsutredningen utreder hur det ska gå till och rapport väntas till den 15 juni nästa år.
Att ansvaret blir tydligare är bra. I dag bollas trafikskadade mellan försäkringsbolag och försäkringskassa och ibland går det flera år innan ersättning betalas ut. Med ett entydigt ansvar sjunker totalkostnaden för trafikskadorna samtidigt som de trafikskadade får en snabbare skadereglering och bättre rehabilitering. Det visar erfarenheter från Finland.

Men det är av yttersta vikt att de som skadas i trafiken inte hamnar i en situation där de står ensamma mot stora, starka försäkringsbolag, utan praktisk möjlighet att få sin sak prövad.
Motororganisationen FMK och Riksförbundet för trafik-, olycksfalls- och polioskadade är oroade över de trafikskadades rättssäkerhet. Vi ser ett stort behov av att trafikförsäkringsreformen även omfattar ett system som garanterar rättsskyddet för den enskilde.
Varje år skadas cirka 10 000 personer så allvarligt i den svenska trafiken att de tvingas läggas in på sjukhus. Dessa allvarligt skadade personer tvingas sätta sig in i det komplexa system som reglerar rätten till ekonomisk ersättning.
Den som skadas i trafiken kan i dag ha rätt till ersättning från socialförsäkringen, trafikförsäkringen, arbetsgivaren eller från annat håll. Han eller hon behöver juridisk hjälp för att ta till vara sin rätt.

Den kommande trafikförsäkringsreformen innebär en viss förenkling. Antalet aktörer blir en mindre när försäkringskassan faller bort. Men för att stärka den enskildes rättssäkerhet i personskadeärenden bör rätten till juridiskt biträde garanteras i lag.
Försäkringsbolagen har alla resurser till sitt förfogande. Den enskilde har i princip ingen ekonomisk garanti som ger honom möjlighet att låta någon oberoende utreda frågan, för att kunna styrka sin sak.
I de flesta fall är det oproblematiskt. Det är i de komplicerade fallen, de medicinskt eller ekonomiskt krävande fallen, som behovet av ett juridiskt ombud är stort.

Rätten till ett juridiskt ombud skulle medföra en ytterligare något höjd premie för alla. Men den kostnadsökningen är försvarbar. Den enskilde måste ha en praktisk möjlighet att kunna hävda sin rätt mot försäkringsbolagen, om det uppstår en konflikt.
Landets lagstiftare bör säkra den enskildes rättskydd gentemot försäkringsbolagen. Den som är ett offer för trafiken bör aldrig lämnas ensam och skyddslös.

Läs mer om