Moderaterna Hammarbergh, Rådhström och Akej försöker i en debattartikel i NSD rättfärdiga försäljningen av två tredjedelar av Svensk Bilprovnings stationer.
"Bilprovningen kommer fortfarande att ha en viktig roll som stark aktör på den omreglerade marknaden". Men hur länge? En tredjedel av stationerna stannar i bolaget till åtminstone 2015 enligt Magnus Ehrenstråle, VD för Bilprovningen. Men han räknar med att även de säljs. Bilprovningens roll kommer med andra ord att inom en inte alltför avlägsen framtid vara ett minne blott.
"Omregleringen öppnar upp för fler aktörer vilket innebär att kunden får större valfrihet", skriver man.
Bilprovningens monopol avskaffades 1 juli 2010 och av de hundratals nya stationer man räknade med skulle öppnas blev det 25. Intresset verkar ju inte vara direkt översvallande.
En av anledningarna kan vara Bilprovningens starka varumärke och låga priser vilket gjort att utländska bilprovningsföretag inte sett någon lönsamhet i att konkurrera på den svenska marknaden. När man nu i ett första skede får ta över två tredjedelar av Bilprovningens stationer och på sikt alla blir intresset ett annat.
I Norrbotten säljs stationerna i Kiruna, Kalix, Boden, Luleå Storheden och Piteå. Om man tror att det på dessa orter, Luleå undantaget, kommer att bli fler aktörer är man ju mer än lovligt blåögd. Så vad man får är ett privat monopol istället för ett statligt. Var finns då valfriheten?
Eller menar debattörerna att vi har en konkurrenssituation med en privat bilprovning i Kiruna och Svensk Bilprovning i Gällivare? Det är tolv mil emellan orterna.
Var ska tunga fordon besiktas? Det finns inga krav inför försäljningen, att köparen också skall besikta tunga fordon. Bland annat i Värmland har åkare uttryckt farhågor över vad som kan bli följden.
I dag har Sverige de lägsta avgifterna för jämförbara besiktningar inom hela EU. Inför monopolets avskaffande 2010 kom konsultföretaget McKinsey, som utredde frågan åt regeringen, fram till att besiktningsavgiften skulle komma att höjas till minst 500 kronor. I Finland där marknaden domineras av två privata aktörer betalar man än mer.
."Bred konkurrens har uteblivit i Finland". Den kommer förmodligen att utebli här också eftersom det endast blir två köpare, en av den nordöstra gruppen och en av den sydvästra. När Bilprovningen är borta så kommer det att se ut som i Finland.
Jag tror mycket väl att privata besiktningsföretag kan vara seriösa, men när målet blir att vinstmaximera finns också tvivlet. I flera länder har man sett en omotiverad ökning av underkännanden i besiktningarna efter avregleringen. Det har funnits starka ekonomiska drivkrafter att öka ombesiktningarna.
Avslutningsvis så förstår jag inte, om det inte är av ideologiska skäl, varför man säljer ut Svensk Bilprovning, som i dag är ett väl fungerande företag och där 94 procent av privatkunderna är nöjda
Konkurrens förutsätter mer än en aktör. På många orter kommer det, som sagt, att bara bli ett byte av monopol och jag hade föredragit det statliga.