Stoppa bolagiseringen av Banverket produktion

Sunda statsfinanser och bra miljö talar den moderatstyrda regering sig varm om. Men deras politik leder varken till sunda statsfinanser eller bra miljö. När vi ser på hur järnvägen och järnvägstrafiken hanteras, inte minst ur ett Norrbottensperspektiv, kan vi med rätta ifrågasätta vad de sysslar med.

Foto: Gunnar Lundmark / Svd / SCANPIX

Luleå2009-08-31 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Med argument om att konkurrens och avreglering ger lägre kostnader, och således mer järnväg för pengarna, används nu över 100 miljoner av skattebetalarnas pengar för att förbereda en bolagisering av Banverket Produktion.
Totalkostnaden kan komma att hamna på samma nivå som för bolagiseringen av Vägverket Produktion, 400-500 miljoner kronor.
Staten har redan, med hänvisning till konkurrensutsättning, bantat Banverket Produktion med 1 500 personer, det vill säga de "rallare" som arbetar med felavhjälpning, underhåll och nybyggnad av järnvägen. Skattebetalarnas/statens kostnad för "rallarna" har alltså minskat.
Samtidigt har anslagsmyndigheten Banverket anställt 1 500 tjänstemän som räknar på, värderar och förhandlar anbud/kontrakt samt kontrollerar de olika entreprenörerna som nu verkar i anläggningarna. Kostnaderna för byråkratin har ökat!

Regeringens särskilda utredare menar dessutom att man måste, för att åstadkomma en för entreprenörerna intressant marknad, höja deras avkastning, det vill säga att entreprenörerna ska kunna höja priset per spårmeter motsvarande cirka 400 miljoner kronor per år.
I en annan av regeringens utredningar menar man att anslagsmyndigheten Banverket behöver ytterligare några hundra tjänster för att värdera och kontrollera anbud och entreprenörer.

Slutsatsen blir cirka 1,5 miljarder i ökade kostnader för att klara förutsättningarna för konkurrensutsättningen och för att bolagen/entreprenörerna ska kunna ta ut högre vinster. Förutom en engångskostnad på 400 miljoner så ska man alltså öka kostnaden med cirka 1,5 miljard årligen!
Regeringen menar att detta är en miljösatsning men det ger i verkligheten inte en centimeter mer järnväg för pengarna utan snarare tvärt om!
Att dessutom som regeringen nu föreslår, höja banavgifterna för trafikoperatörerna medför höjda kostnader för resenärerna och inte minst för industrin som använder järnvägen för sina godstransporter. Detta slår naturligtvis hårdast mot dem som har långa resor/transporter, det vill säga resenärer och företag i Norrbotten.

Vi uppmanar regeringen att tänka om: Stoppa planerna på bolagisering av Banverket produktion. Använd pengarna till underhåll av befintlig järnväg och nybyggnation av järnväg.

Läs mer om