I en ledarkrönika i NSD skriver Jan-Ivar Johansson att förslaget till ny lärarutbildning är som att ta två steg bakåt.
Att det finns brister i den nuvarande lärarutbildningen råder det ingen tvekan om. Det visar nationella utvärderingar genomförda av till exempel Högskoleverket men också Lärarnas Riksförbunds egna undersökningar.
Enligt utredaren Sigbrit Franke ska lärarutbildningen förändras, antagningen skärpas och högre krav ställas på de blivande lärarna. Vi ser mycket positivt på den tydliga indelning och specialisering för olika lärarkategorier som föreslås.
Det visar på att det krävs olika men lika viktiga kompetenser för olika typer av skolverksamhet. Lärare ska ha utbildning i ämnet men också specifik utbildning för respektive skolform och åldersgrupp.
Lärarnas Riksförbund vill inte ta två steg bakåt. Vi tycker att förslaget till ny lärarutbildning, tillsammans med införandet av lärarlegitimation, är ett stort kliv framåt för att säkerställa kvaliteten i framtidens skola.
Undervisningen ska skötas av behöriga lärare, med rätt utbildning för området. Självklart ska våra barn och ungdomar garanteras en skola av högsta kvalitet.
Svar till Jan-Ivar Johansson,
NSD:s ledarsida den 19 december.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.