I oktober presenterade alliansregeringen sin infrastrukturproposition. Den är strategiskt viktig för att minska klimatpåverkan från transporterna. Tyvärr ser vi att regeringens plan saknar ett tydligt klimattänk.
Mot regeringens proposition ställer vi en vision om ett klimatsmart och effektivt transportsystem:
4 Sätt ett tydligt klimatmål för transporterna. Vi föreslår ett mål om en minskning av utsläppen från inrikes transporter med 80 procent till år 2030 räknat från 1990. På så sätt kan transporterna bli en del av lösningen, i stället för en del av problemet.
4 Prioritera och investera järnvägen. Järnvägen har en nyckelroll i ett hållbart transportsystem. Därför vill vi satsa 70 miljarder mer än regeringen på investeringar i nya spår i hela landet fram till 2025. Vi lägger också rejält mer än regeringen på drift och underhåll av befintliga spår.
Vi föreslår byggandet av Norrbotniabanan. Den har stor betydelse för arbetspendling, godstransporter och utveckling av näringslivet i de två nordligaste länen. Det är därför angeläget att bygget inleds så snart som möjligt.
Vi föreslår också att gruvan i Kaunisvaara, Pajala, ska få en järnvägsförbindelse. Allianspartierna i trafikutskottet har nu anslutit sig till idén, vilket sätter press på regeringen. Att frakta godset med lastbil till Svappavaara är inte klimatmässigt hållbart. Vi ser det som naturligt att gruvindustrin bekostar huvuddelen av investeringen, och att staten också kan bidra.
En satsning på järnvägen i norr är också en viktig förutsättning för att den positiva utveckling med fler jobb och ökad industriell aktivitet, som vi sett i Norrbotten de senaste åren, ska kunna fortsätta.
4 Delfinanisering av lokal spårtrafik och cykelbanor. Miljöpartiet föreslår en statlig delfinansiering för investering i lokal spårtrafik. Vi föreslår även att en del av investeringsramen för vägar ska reserveras för satsning på cykelbanor.
4 Klimatanpassning av regionala infrastrukturplaner. Statligt stöd till regionala infrastrukturplanerna ska villkoras med att de projekt som genomförs ligger i linje med klimatmålen.
4 Styr över godset på järnväg och sjöfart. En större andel av godstransporterna måste ske med järnväg och sjöfart istället för på väg. Sveriges har en lång kuststräcka med drygt femtio hamnar som redan nu kan ta emot mer gods från lastbilstransporterna.
Vi föreslår satsningar på de transportslag som bidrar till minskade klimatutsläpp, renare luft och säkrare trafikmiljö. Det är vinster som kommer våra barn och barnbarn till del både nu och i framtiden.