Turismen allt viktigare

Den 27 september firades turismens dag. Eller World Tourism Day som FN:s världsturismorganisation valde att benämna den i samband med att idén föddes 1980.

I dag katgoriseras företag som sysslar med hundspann och företag som sysslar med ölprovning under samma kod.<_Bildtext Fotobyline>FOTO: Pär Bäckström</_Bildtext Fotobyline>

I dag katgoriseras företag som sysslar med hundspann och företag som sysslar med ölprovning under samma kod.<_Bildtext Fotobyline>FOTO: Pär Bäckström</_Bildtext Fotobyline>

Foto: Pär Bäckström

Luleå2011-09-28 04:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sedan dess har den 27 september varit dagen då turismnäringens roll i världen uppmärksammas, dagen då man betonar hur turismen påverkar sociala, kulturella, politiska och ekonomiska värden.

Under den här tiden har Sverige vuxit till ett land att räkna med i turistiska sammanhang. 2010 ökade turismens omsättning i landet för åttonde året i rad och under de senaste tio åren har den totala turistkonsumtionen i Sverige ökat med 70 procent.

Flyg, hotell och internationell marknadsföring är alla avgörande faktorer för att attrahera besökare - men väl på plats är det alla våra entreprenörer och företagare som fyller vistelsen i Sverige med upplevelser och minnen.

Faktum är att allt fler livnär sig på turismrelaterad verksamhet, framför allt
i glesbygd, landsbygd och på mindre orter. Detta i takt med att traditionella näringar som jord- och skogsbruk minskar. Det har också blivit allt vanligare att kombinera exempelvis jordbruksverksamhet med turismrelaterad sådan, som logi och gårdsförsäljning.

Turismen har också fått en allt större betydelse för sysselsättningen i vårt land. Tillväxtverkets senaste siffror visar att sysselsättningen inom turismnäringen har ökat med hela 24 procent sedan 2000, medan den totala sysselsättningen i Sverige under samma period har ökat med cirka fem procent.

I Norrbottens län jobbar nästan 9 procent inom turismberoende branscher. Högst är andelen i Haparanda kommun där 18 procent är sysselsatta inom turismberoende branscher, samt Arjeplog med 14 procent.

Vi vet med andra ord att näringens effekter på samhällsekonomin ökar, men vi kan inte säga hur stor andel Sveriges naturturism- och aktivitetsföretag svarar för. Vi kan inte närmare ta reda på förändringar
i antal företag som jobbar med naturturism och aktiviteter, hur mycket dessa verksamhetsområden omsätter och hur stor sysselsättning de genererar.

Anledningen är att det saknas tillräckligt detaljerade SNI-koder för den här kategorin. SNI-koder är en branschindelning som definierar företags verksamhetsområde och som används vid Sveriges nationalräkenskaper. De är bland annat viktiga när man vill titta närmare på olika verksamheters effekter på ekonomi och sysselsättning.

I dag "tvingas" företag som sysslar med exempelvis häst-, fiske- eller cykelturism till godtyckliga SNI-koder som beskriver större verksamhetsområden. En aktör som till exempel arrangerar upplevelser med hundsläde kategoriseras med kod 93290 för "Övrig fritids- och nöjesverksamhet", en kategori som även omfattar babysim, ölprovning och fyrverkeriarrangemang. Under samma kod faller också turridning och upplevelseverksamheter med häst, en verksamhet som sysselsätter en stor andel av alla aktivitets- och upplevelseföretag.

En modern och tidsenlig kategorisering är viktig för att kunna göra beräkningar av turismföretagens effekter på samhället.

Vi vill därför att turismnäringens alla verksamhetsområden finns med inför revideringen av ett nytt SNI-system 2012. Något som ansvariga politiker på Närings- respektive Finansdepartementen bör uppmärksamma.

Läs mer om