Utan besked känns målen långt bort

Regeringen har satt upp höga mål om att fasa ut de fossila bränslena från transportsektorn. Om 17 år ska våra bilar, bussar och lastbilar vara oberoende av fossila bränslen och om möjligt även fossilfria till år 2050. Minst sagt tuffa mål då fordonen i dag till 90 procent kör på bensin och diesel.

Luleå2013-03-11 03:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ska målen ha någon som helst chans att nås måste regeringen nu börja ge besked till de aktörer som står för alternativen till bensin och diesel. Producenter av biogas, utvecklare av gasfordon och miljöteknikföretag är några av dessa och som nu väntat länge på tydliga signaler från rege-ringen. Sedan alliansregeringen tillträdde för drygt sex år sedan har få besked getts till denna bransch och uppgivenheten bland aktörerna växer. Detta trots den uppenbart möjliga rollen i omställningen.

Inhemskt producerad biogas från bland annat matavfall, skogsavfall och avloppsslam som sedan blir drivmedel i en bil, buss eller lastbil innebär inte bara kraftiga koldioxidminskningar utan dessutom ett viktigt steg mot det uttalade oberoendet av fossila bränslen. En annan mycket viktig fördel med gas är att partikelutsläppen också minskar och därmed luftföroreningarna som är ett allt större problem i flera av våra städer.

Biogasen står trots sina klara fördelar, inför många utmaningar. Dels är investeringar i biogasanläggningar och gastankstationer stora och lönsamheten marginell. Dels tar det tid att etablera sig på en marknad som sedan 100 år tillbaka domineras av olja och diesel. Det här har fått allt fler intresserade biogasaktörer och fordonsutvecklare att avvakta och marknaden börjar nu efter några års tillväxt att stagnera. Tvärt emot den utveckling vi borde se på vår resa mot ett fossiloberoende.

Att regeringen tillsatt en utredning för hur målen ska nås är positivt, men redan nu i vårbudgeten krävs tydliga besked i två centrala frågor:

4 Kommer biogasen att även fortsättningsvis vara undantagen skatt? Det finns uppgifter om att Finansdepartementet vill lägga skatt även på biogasen. Långsiktig skattebefrielse för biogasen är avgörande om branschen ska stärkas. Om skatt införs på sikt måste den vara betydligt lägre än skatten på fossila bränslen.

4 Förlängs det reducerade förmånsvärdet för tjänstebilsförare som kör gasbil? Det är en viktig morot för att företag ska ta sitt klimatansvar och välja de bästa miljöbilarna. Styrmedlet är också viktigt för att få ut fler gasbilar på andrahandsmarknaden, vilket gör att fler kan köra miljövänligt.

Båda förslagen är små utgifter i statskassan, men viktiga incitament för att minska transportsektorns miljö- och klimatpåverkan. Det är dessutom en viktig stimulans för hela den svenska biogasbranschen - från producenter och distributörer till hela fordonsbranschen som tillsammans utvecklar en världsledande teknik för att producera och använda ett av de miljöbästa bränslena.

Ju längre regeringen dröjer med dessa besked, desto färre blir aktörerna som kan vara med och bidra till omställningen. Och desto länge bort känns målet om en fossiloberoende fordonsflotta.

Läs mer om