Utan spaning ingen aning

Signalspaning - en viktig metod för att inhämta under rättelser.foto: fredrik sandberg

Signalspaning - en viktig metod för att inhämta under rättelser.foto: fredrik sandberg

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

Luleå2008-08-12 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Riksdagen har beslutat att reglera den signalspaning som sker mot allvarliga yttre hot mot landets säkerhet. Frågan är känslig och har viktiga integritetsaspekter. Därför drev bland andra centerpartiet fram ett betydande antal åtgärder till skydd för integriteten, som riksdagen också ställt sig bakom.
Det finns en bred enighet om att Sverige ska ha ett försvar, och ett sådant måste självfallet likt länderna i vår omvärld kunna ägna sig åt underrättelseinhämtning. En viktig metod för att inhämta underrättelser är just signalspaning mot till exempel militära hot, internationell terrorism och IT-attacker mot samhällsviktig infrastruktur. Sverige är militärt alliansfritt och behöver därför egen underrättelseinformation för utrikes-, säkerhets- och försvarspolitiken.
Den mycket svåra avvägningen för riksdagen är därför att väga landets säkerhet mot det integritetsintrång som signalspaning oundvikligen innebär. Den svenska signalspaningen ska enligt riksdagens beslut endast få riktas emot teletrafik över landsgränsen för att kartlägga allvarliga yttre hot mot landets säkerhet och som avser utländska förhållanden. Flera kontrollorgan ska också ge tillstånd till och granska den signalspaning som sker.
Skulle Sverige som militärt alliansfritt land avstå från att själv bedriva underrättelseinhämtning så som länderna i vår omvärld bedriver den även i kabel är det ett beslut med konsekvenser som är svårt att överblicka. Vår utgångspunkt har varit att det är bättre att som Sverige öppet reglera signalspaningen och bygga in en rad skydd för integriteten, än att bedriva verksamheten mer okontrollerat under hög sekretess i försvarsmakten som sker på andra håll.
Skulle signalspaning endast få ske efter konstaterad brottsmisstanke mot en enskild individ, kommer Sverige till skillnad från andra länder närmast att upphöra med signalspaning mot stater och terrororganisationer som kan hota Sverige.
Självfallet har det ett stort värde med en bred politisk samsyn i frågor som rör landets säkerhet, och grunden för försvar och försvarsunderrättelseverksamhet är självfallet en folklig uppslutning bakom detta. Tyvärr lyckades socialdemokraterna under många års utredande inte enas om att reglera signalspaningen, trots det stora behovet av detta. Och trots att alliansen i fjol i allt väsentligt tillgodosåg socialdemokraternas tilläggsförslag valde man ändå att gå emot.
Centerpartiet har självfallet en stor respekt för denna frågas komplexitet, och vi följer noga och deltar i debatten. Vissa av de förstärkningar för integriteten som riksdagen beslutade om i juni ska regeringen återkomma till riksdagen om i höst, vilket ger utrymme för fortsatt dialog i frågan. Att närmast upphöra med signalspaning mot stater eller terrororganisationer som kan hota Sverige eller planera dåd här är dock knappast realistiskt.

Läs mer om