Vad säger Coca-cola om prostitutionen under VM?

Tyvärr verkar man försitta sin chans att gå i bräschen för kampen mot prostitution och att prostitution förknippas med fotbolls-VM, skriver Hans Hansson.

Fotograf: Extern

Fotograf: Extern

Foto: Fotograf saknas!

Luleå2006-04-04 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Runt om i landet går just nu en budkavle från Piteå. En budkavle som kommunfullmäktige, 18 fotbollsklubbar, Kvinnojouren, Piteuppropet för Kvinnofrid samt riksdagens manliga nätverk riktar till sina motsvarigheter i hela landet. <br /><br />Budskapet är att protestera mot den planerade prostitution som exploaterar fotbolls-VM, men också att uppmärksamma prostitutionen generellt. <br /><br />Redan har en mängd fotbollsklubbar, politiska organisationer, kvinnojourer, manliga nätverk och kommunfullmäktige i landet följt vårt exempel och skickat sina protester till Svenska Fotbollsförbundet och FIFA för att förmå dem att reagera och agera mot att prostitutionsintressen exploaterar fotbolls-VM för sina syften. <br /><br /><br /><br />Tyvärr verkar både Svenska Fotbollsförbundet och FIFA försitta sin chans att gå i bräschen för kampen mot prostitution och att prostitution förknippas med fotbolls-VM. <br /><br />Man har i båda fallen frånsagt sig ansvaret för sådana reaktioner och i stället skjutit frågan till politiken. I sina svar menar man att parlamenten i Sverige och andra länder som motsätter sig prostitution måste agera mot det tyska parlamentet då ju prostitution är lagligt i Tyskland. <br /><br />Man frånsäger sig således möjligheten att tydligt och klart ta avstånd från prostitution i samband med VM. ?Det är inte vårt bord, det får andra ta hand om. Vi har ju sedan tidigare tagit avstånd från bland annat rasism, mobbing, doping och prostitution i generella policys?. <br /><br /><br /><br />Och visst, det finns ingen anledning att tvivla på att Svenska Fotbollsförbundet är emot prostitution. Men detta räcker inte. <br /><br />Fotbolls-VM i Tyskland är redan i många stycken synonymt med prostitution. Festen grumlas. Kvinnoförnedringen är fullkomlig och fotbollens högsta organ reagerar inte! Vårt fotbollsförbund måste ansluta sig till protesterna och försöka påverka de tyska myndigheterna. Visa oss alla vart ni står.<br /><br />Intressant är också hur huvudsponsorerna för fotbolls-VM reagerar. <br /><br />Hur upplever Coca-cola, Continental, Fujifilm, Gilette, Hyundai, Master Card, McDonald´s, Philips och Toshiba att vara huvudsponsor för en turnering som kantas av mängder av prostituerade, för en turnering som förknippas med prostitution och trafficking? Kan det vara positivt för McDonald´s att nämnas som huvudsponsor för en turnering som inte tydligt agerar mot den utbredda prostitutionen under turneringen?<br /><br /><br /><br />Att som pappa sitta med sina barn på en McDonald´s restaurang och veta att detta företag sponsrar en turnering som inte agerar mot de syniska krafter som försöker exploatera och förnedra kvinnor genom prostitutionsverksamhet kan inte kännas bra. Eller är det positivt för Gilette att vi tänker på dem som huvudsponsor för en sådan befläckad turnering när vi väljer rakblad nästa gång?<br /><br />Eller medverkar sammankopplingen fotbolls-VM, prostitution och företagsnamnet till ökad försäljning och bättre good-will? <br /><br />På vilket sätt tänker huvudsponsorerna agera för att ta avstånd från den utökning av prostitution och trafficking som planeras?<br />
Läs mer om