På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Våga låta kvalitet sätta avtryck i budgeten för Välkommaskolan
Luleå2005-12-28 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I NSD den 23 december sammanfattar LR:s pressansvarige Lisbeth Wikström frågestunden som ägde rum under Välkommaskolans personalkonferens. <br /><br />Med all respekt för Wikström menar jag, som medlem i Lärarnas Riksförbund, att pressansvarige tenderar att osynliggöra all personal samt elever på gymnasieskolan. Gång på gång har de till arbetsgivaren lyft kvalitetsfrågor om undervisning, arbetsmiljö, personal- och elevvård. <br /><br />Wikström förenklar, enligt mig, deras erfarenheter av hur år av eftersatta behov påverkat kvalitetsarbetet på skolan. Det är missvisande att skjuta befogad och välgrundad kritik i sank med förklaringen att stor oro råder inför byte av rektor och gymnasiechef. Stor oro är befogad hos de ytterst ansvariga, anser jag. <br /><br /><br /><br />Skolans kvalitetsutveckling påverkas av ständig personalomsättning, bland annat av skolledare, vilket personal och elever reagerar på. Givetvis är alla, även inom ledningen, benägna till förändringar om det innebär att kvaliteten förbättras. Dock finns erfarenheterna att förändringar har verkat i motsatt riktning. <br /><br />Därför inbjöds de ytterst ansvariga, ordföranden i buok-nämnden, kommunalrådet och skolchefen, till personalkonferensen. Deras ambitioner och prioriteringar påverkar skolans förutsättningar att utvecklas. Ekonomiska parametrar liknande genomsnittskostnad per elev är något annat än verkliga behov och kostnader per elev. Kontinuerliga påstötningar om ökad resurstilldelning utifrån skolans faktiska behov har framförts <br /><br /><br /><br />Välkommaskolan påtalade att det fordras reella förutsättningar för skolledare och personal, om det ska vara möjligt att utveckla skolan och höja utbildningens kvalitet. En begränsning utgör den tilldelade budgetramen, vilken lägger ett tak på skolledningens utrymme att leda skolan. Alla verksamma på gymnasieskolan har uppriktigt och engagerat följt samhällsutvecklingen, även den ekonomiska. <br /><br />Arbetet har präglats av att finna lösningar som är förenliga med uppdraget. Då insikten om att kvalitet inte enbart hänger samman med ekonomiska resurser har delaktigheten i arbetet inom skolan till fullo hörsammats. Det finns dock en bortre gräns för att trolla med knäna och vända på alla stenar. Resurser måste återföras till skolan om alla ska kunna erbjudas förutsättningar att nå kunskap och kompetens. <br /><br /><br /><br />Personal och elever har ett gemensamt intresse i att uppgradera kvaliteten på utbildning. Vi drar gärna vårt strå till stacken för att kommunens marknadsföring ?Gällivare på G? förverkligas i synnerhet när det gäller gymnasieskolan. Politiker som betonar kvalitet bör hörsamma professionen inom barnomsorg och skola. <br /><br />Höj ambitionsnivån inom dessa verksamheter! Våga låta kvalitet sätta avtryck i budgeten! Satsa på Välkommaskolan, vilket genererar kvalitet långsiktigt och gynnar hela kommunen! <br /><br />