För en tid sedan läste jag på Coop Norrbottens hemsida om deras verksamhet att "vinsten stannar i länet" och att Coop Norrbotten "köper så stor del färskvaror som möjligt från lokala leverantörer".
Med all rätt funderar man då på hur detta rimmar med att Coops mjölk från Dalarna tar utrymme från vårt eget lokala mejeri, Norrmejerier, i kyldiskarna? Vi pratar här inte en "vanlig" konkurrent, utan den som styr prissättning, exponering och utrymme i butikerna, nämligen Coop själva. Genom att dessutom sälja den egna mjölken billigare kan de tränga ut Norrmejeriers produkter.
Det kan få till följd att än fler mjölkbönder i Norrbotten tvingas slå igen, och mejerianställda här i vårt län riskerar att förlora sina jobb. I stället går vinsterna till en annan region.
Coops agerande ska också ses i ljuset av en just nu djup kris för mjölkbranschen. På tio år har antalet mjölkbönder mer än halverats i landet. I Norrbotten har antalet mjölkgårdar minskat från 259 stycken 2002 till 109 stycken i dag (Svensk Mjölk).
Krisen engagerar ett stort antal människor i Sverige, där konsumenter och även enskilda Ica-handlare insett värdet av att ha kvar lokala mjölkproducenter. Budskapet från konsumenterna är att de gärna betalar en krona mer för lokal mjölk.
I detta läge väljer Coop i stället att genom att sälja sin lågprismjölk pressa priset ytterligare. Att Coop betalar mindre till sina bönder i Dalarna och Värmland än vad Norrmejerier gör till de norrländska bönderna är en av de faktorer som gör det möjligt. Coop säger sig värna om bonden, och det är vällovligt. Men att sälja lågprismjölk är inte rätt sätt.
Det känns märkligt att en medlemsstyrd organisation som Coop så lättvindigt ignorerar alla värden som följer med en lokal livsmedelsproduktion. Den som handlar Norrmejeriers varor bidrar till att vi kan ha mjölkbönder kvar i Norrland, att våra landskap hålls öppna av betande djur och därmed bidrar till en attraktiv region för innevånare och besökare. Arbetstillfällen och värden stannar kvar i Norrland.
LKAB:s framsynte vd, Lars-Eric Aaro, talar om deras ansvar i att skapa det attraktiva samhället. Hans uppfattning är att det är viktigt att vi alla samverkar i länet för att skapa en positiv framtid. Ett annat gott exempel är Norrbottens läns landsting som skapat en upphandlingsförordning som möjliggör för små lokala producenter att leverera sina produkter till landstinget.
Tänk om även Coop Norrbotten kunde dela den här synen och handla därefter?
Budskapet om att Coop Norrbotten "köper så stor del färskvaror som möjligt från lokala leverantörer" finns inte längre kvar på hemsidan. I stället finns där nu en text som handlar om kundens valfrihet att köpa "billigare Coopmjölk eller andra mjölkalternativ".
Det är bra. För jag är övertygad om att kunden kommer att visa var deras hjärta hör hemma, och välja rätt i butikerna.