Enligt uppgifter som miljöpartiets språkrör Peter Eriksson läckt till media så finns inte Norrbotniabanan med bland Banverkets prioriterade projekt inför nästa planperiod. Något som såväl Peter Erikssson, Norrbotniabanegruppens ordförande Peter Roslund (S) och nu NSD:s ledarsida tar som intäkt för att angripa alliansregeringen och mig som riksdagsledamot från Norrbotten.
Peter Roslund måste rimligen vara medveten om att det just nu pågår en process där trafikverken som bäst håller på att ta fram sina planer. Planerna ska lämnas till regeringen senast den 2 september och därefter skickas förslagen också ut på remiss till regioner och län. Regionerna och länen ska redovisa sitt arbete senast den 2 november till regeringen. Trafikverkan ska yttra sig över länsplanerna senast den 15 december och regeringen förväntas fatta sitt beslut i början 2010.
Norrbotniabanan är ett mycket viktigt projekt för Norrbottens utveckling. Alltför viktigt för att vara ett slagträ i ett partipolitiskt käbbel. Därför borde krafterna i stället riktas mot att lyfta fram Norrbotniabanans betydelse. Det har aldrig tidigare satsats så mycket på järnvägen som under kommande planperiod.
Stämmer uppgifterna om att Banverket trots detta inte har Norrbotniabanan med bland de prioriterade projekten så är det ett allvarligt avbräck.
Om det är någon som ska kritiseras så måste det vara Norrbotniabanegruppen och andra regionala politiker som uppenbarligen misslyckats med att övertyga om Norrbotniabanans betydelse.
Jag har i riksdag och departement agerat och argumenterat för Norrbotniabanan. Frågan är vad Norrbotniabanegruppens ordförande Peter Roslund (S) gör mer än angriper regeringen och riksdagsledamöter från alliansen?
Stefan Tornberg, Luleå, riksdagsledamot (c)
Svar till Stefan Tornberg.
Stefan Tornberg borde skämmas. Norrbotniabanegruppen, men också regionens näringsliv, har under en följd av år arbetat intensivt för projektet. De lyckades också få genomslag för Norrbotniabanan under förra mandatperioden. Projektet var en av de 101 punkterna i det rödgröna regeringsprogrammet 2002-2006.
Norrbotniabanegruppen arbetar på samma sätt nu som tidigare. Den uppvaktar myndigheter och politiker, tar fram utredningar, skriver debattartiklar och arrangerar seminarier. Men efter regeringsskiftet 2006 har det inte varit lika lätt att få stöd i regeringskansliet. Statsminister Fredrik Reinfeldt (M) har gång efter annan visat att han har andra prioriteringar.
Därför är det ynkligt av Tornberg att peka finger åt Norrbotniabanegruppen och andra regionala företrädare som kämpar för Norrbotniabanan. Han borde i stället ägna tid och energi åt att påverka de regeringsföreträdare som står honom nära.
Varför inte plocka med Åsa Torstensson, Fredrik Reinfeldt, Anders Borg och andra borgerliga tungviktare till den hearing som Peter Roslund och Norrbotniabanegruppen arrangerar i riksdagshuset i Stockholm 22 april? Det är bara promenadavstånd från regeringshögkvarteret. Det är inte heller för mycket begärt att de högst ansvariga i regeringskansliet ägnar ett par timmar åt att lära sig mer om vikten av denna järnvägssatsning.
Om Stefan Tornberg vill slippa "partipolitiskt käbbel" så är det bästa han kan göra att övertyga sina borgerliga polare i regeringen om att sätta spaden i jorden och bygga banan. Tills Tornberg har gjort det får han räkna med att ha blåslampan i baken.
Olov Abrahamsson, politisk chefredaktör, NSD, Luleå