Värna om lokalkontoren

För många människor runt om i länet är det långt till statliga myndigheter. Man kan tvingas åka många långa mil för att komma till tals med handläggare på Arbetsförmedlingen, Skatteverket och Försäkringskassan. Därför är det ett steg i rätt riktning när en statlig utredning nu föreslår att lokala servicekontor med representation för statliga myndigheter ska finnas i varje kommun.

Luleå2011-03-28 04:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är en stor och viktig rättvisereform som skulle göra den statliga servicen lika god i glesbygd som i storstad.

Regeringen har vid flera tillfällen försökt ge bilden av att den vill ha servicekontor runt om i landet. Mycket litet har dock hänt. Nu visar det sig att den ena handen inte vet vad den andra gör.

Som en följd av tuffa sparkrav från regeringen ska Försäkringskassan lägga ned alla sina lokalkontor i hela landet. Därmed försvinner grunden för de lokala servicekontoren. Utan medverkan av Försäkringskassan är det svårt att motivera införande av lokala servicekontor.

Genom försäkringskassans besked ställs hela frågan på sin yttersta spets. Innebär det döden för tanken på lokala servicekontor där flera myndigheter kan samverka och där även viss kommunal service kan erbjudas? Troligtvis är det så om inget radikalt händer mycket snabbt.

Tanken på lokala servicekontor bottnar i en strävan efter likvärdig service i hela landet. Oavsett var man bor i landet så ska det finnas förutsättningar för personliga möten mellan enskilda individer och en handläggare. Det är avgörande för känslan av att nå fram med sitt ärende, känna sig respekterad och att det finns ett ansvarstagande. Allt går inte att klara av via telefon och Internet.

För just försäkringskassans del så är det som nu ska ske mycket allvarligt. Kritiken mot hur enskilda ärenden handläggs är ofta hård. Behovet av att kunna tala med en handläggare är ofta stort. Och läggs servicekontoren ned så kommer kritiken att bli förödande massiv.

Försäkringskassans nedläggning av lokalkontor kommer att driva på centraliseringen inom andra statliga myndigheter. Det är symptomatiskt att just Försäkringskassan tillsammans med Arbetsförmedlingen och Skatteverket är de tre myndigheter som klargjort att de inte vill arbeta med inriktning mot lokala servicekontor.

Om inte hela tanken på lokala servicekontor ska haverera krävs ett snabbt agerande. Riksdagsmajoriteten avslog för en kort tid sedan ett förslag om detta, men än finns tid att göra en omstart. Frågan är om viljan och förmågan finns. Just nu ser det dystert ut.

Regeringen, som vid flera tillfällen sagt att den vill ha lokala statliga servicekontor, bör snarast låta upprätta en handlingsplan för införande av servicekontoren.

Statens verksamhet är till för medborgarna och ska finnas representerad över hela Sverige. Dagens centralisering där landsbygdens intressen sätts åt sidan måste brytas!

Läs mer om