De senaste åren har ungdomsarbetslösheten stigit till skrämmande nivåer. Just nu noteras den till 17 procent. För att bromsa denna utveckling är det nödvändigt med politisk handlingskraft och åtgärder med effekt för just unga.
Det är i ljuset av detta den planerade sänkningen av restaurangmomsen ska ses. Restaurangbranschen är nämligen en av få branscher där människor med låg formell utbildning fortfarande får jobb och gör karriär.
Särskilt viktig som arbetsgivare är hotell- och restaurangbranschen i mindre och utsatta regioner med hög arbetslöshet. Hotell- och restaurangbranschen växer starkt i alla regioner, till skillnad från övriga branscher som knappast växer alls i mindre regioner. På många mindre orter är hotellen och restaurangerna de enda företag som anställer ungdomar överhuvudtaget.
För mig är nya jobb som en effekt av sänkt restaurangmoms ingen teoretisk möjlighet, det är en högst påtaglig företagsekonomisk verklighet. Momssänkningen kommer att ge oss möjlighet att sänka priserna på våra produkter, vilket i sin tur kommer att locka fler att äta hos oss. I förlängningen gör det att vi kommer att kunna anställa fler medarbetare. Min bedömning är att momssänkningen bara hos oss på Max kommer att skapa mellan 150 och 200 nya arbetstillfällen.
Konkurrensen i vår bransch är stenhård. Den som uppfattas som dyr tappar kunder och är snart ute ur leken. Det finns ett konstant tryck på oss att hålla priserna nere. Därför kommer momssänkningen i första läget att ge lägre priser för kunderna. I förlängningen lockar det fler att oftare äta ute. Då ökar intäkterna och tillväxten i branschen tar fart. Så kan vi restaurangföretagare skapa fler jobb för unga.
Svårare än så är det inte.