Vi gör historiska satsningar på infrastrukturen

Luleå2010-01-07 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Något av det mest grundläggande vi har är våra kommunikationer.
Jag har nu över tre års erfarenhet av
att vara infrastrukturminister bakom
mig och någonting som är väldigt
tydligt för mig är den betydelse som våra kommunikationer har för jobben, företagen och boende i både storstad och på landet.
Den enskilda tågresan står sig rätt slätt om det inte finns en bra trafiksäker väg till stationen.
Jag har besökt alla delar av vårt land.
Jag har mött den daglige pendlaren,
den hårt slitande småbarnsföräldern,
den kreative företagaren och politikern med tydliga ambitioner att utveckla sina kommuner.
I vardagen - i verklighetens Sverige - finns ingen konflikt mellan väg, järnväg, sjöfart eller flyg för ska vardagen fungera, ska hela Sverige vara möjligt att bo i
- ja, då behövs också bra kommunika-tioner.
Jag har i varje enskild budget alliansrege-ringen lagt kunnat presentera, inte bara ökat anslag till vår infrastruktur utan också historiskt, höjningar av anslaget. Jag har valt att prioritera så att våra redan nu existerande vägar och järnvägar repareras och underhålls.
Jag har valt att ge extra stöd till den enskilda vägen som varje år fraktar miljoner människor till och från jobbet, bostaden och fritidsstugan, och jag har kraftsamlat kring järnvägstrafiken.
Jag har valt att ge våra regioner ökat inflytande och medansvar över vad vi satsar skattebetalarnas pengar på, just för att det ska vara det mest angelägna som får pengarna och inte det som "Stockholm" anser vara viktigast.
Vid varje tillfälle som vi gett extra pengar till infrastrukturen har Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet antingen sagt att det inte varit tillräckligt och att det inte ska läggas några pengar på svenska vägar.
Trots att pengarna är överenskomna med landets kommuner där man i full enighet, oavsett politisk färg, stridit för pengarna och välkomnar pengarna och alliansens satsningar med största tänkbara glädje.
I oppositionens värld är en satsad krona på väg lika med en satsad krona på försämrad miljö. För verklighetens folk är en satsad krona på väg en satsad krona för färre trafikdöda då det mesta av vägpengarna går till trafiksäkerhetsåtgärder.
I den politiska debatten hörs från oppositionen krav på stopp på pengar till landets vägar.
Jag vågar inte tänka på vad en sådan politik skulle leda till.
En sak är säker, och det är att det skulle vara ett dråpslag mot både trafiksäkerheten, men också för alla människor som bor utanför våra storstäder.

Alliansregeringen gör nu historiska satsningar på svensk infrastruktur. Inom några år har vi ökat kapaciteten med 50 procent på järnvägen, vi har trafiksäkrat våra vägar och vi har dessutom påbörjat och kommit en bra bit på väg att byta ut våra fossilstinna fordon för att i stället åka med grönt i tanken.
Åtgärder som alla vi ute i verkligheten ser som självklara, men som för Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet är främmande.
Läs mer om