När Johan Johansson, riksdagsledamot (M), inte riktigt förstår våra förslag när det gäller Norrbotten i allmänhet och Norrbotniabanan i synnerhet så ska jag därför vara väldigt tydlig.
Satsningarna på Malmbanan och vägförstärkningarna mellan Kaunisvaara och Svappavaara är som jag sagt tidigare självklara och nödvändiga. I detta skiljer vi oss inte emot regeringen. Däremot löser denna åtgärd inte det långsiktiga transportbehovet mellan Kaunisvaara och Svappavara.
Norrbotniabanan finns inte med i regeringens förslag till infrastruktursatsningar. I den moderata "visionen" om det framtida Sverige finns Norrbotniabanan med tidigast 2025, kanske så långt som 2040, kanske aldrig. Det betyder att regeringen inte förstår dess betydelse för Sveriges jobb och tillväxt. Ännu mindre dess betydelse för oss här i Norrbotten.
Det ska jämföras med att vi socialdemokrater har haft med byggandet av Norrbotniabanan från 2002 och hade byggstart från 2010. Därför ger vi socialdemokrater ett tydligt och besked att vi kommer att bygga Norrbotniabanan.
Under 2013 är det inte meningsfullt att avsätta några medel till banan eftersom regeringen avvecklat planeringsorganisationen. För 2014 och framåt har vi pengar avsatta för att kunna återuppta planarbetet. Byggandet kan sedan ta fart så snart planerna fastställts. Så ser vårt förslag ut vad gäller Norrbotniabanan.
I vårt förslag så börjar vi bygga Norrbotniabanan. Det är en blygsam början söderifrån och första sträckan är från Umeå till Dåva industriområde. En viktig orsak till detta är att det inte går att med trovärdighet föreslå mer eftersom regeringen tvingat trafikverket att avveckla projektorganisationen för byggandet.
Eftersom Johan Eriksson inte nämnvärt bryr sig om att regeringen inte vill bygga Norrbotniabanan nu så är ståndpunkten om kilometerskatten logisk. Det behövs då istället lastbilar. Och konsekvensen att inte införa vägslitageavgift är att Sverige och Norrbotten blir en avstjälpningsplats för de lastbilar som i övriga Europa inte får användas eftersom de belastar miljön för mycket.
Vi socialdemokrater redovisar en finansierad politik. En politik som både gör nödvändiga investeringar i infrastruktur som Norrbotniabanan, för den framtida tillväxten och investerar i miljön för att minska belastningen på vårt klimat.
Vi socialdemokrater är eniga om Norrbotniabanan. Vi kommer att bygga den. Oavsett hur mycket vi misstänkliggörs av borgerliga riksdagsledamöter eller borgerliga ledarsidor.