Vi måste handla för bättre trafiksäkerhet

Varje år omkommer nära 1,3 miljoner människor i trafikolyckor världen över. Kring 50 miljoner skadas. I Sverige omkom 266 människor i vägtrafiken under 2010. Antalet skadade uppgick till över 23 000. Detta skapar stort mänskligt lidande och betydande kostnader för samhället.

S-politikerna Leif Pettersson och Anders Ygeman ser alkolås som ett effektivt verktyg att öka trafiksäkerheten. De vill se en ändring i EU:s regelverk så att alla bilar, bussar och lastbilar utrustas med alkolås.                                                                                          FOTO: ANDERS WIKLUND / SCANPIX

S-politikerna Leif Pettersson och Anders Ygeman ser alkolås som ett effektivt verktyg att öka trafiksäkerheten. De vill se en ändring i EU:s regelverk så att alla bilar, bussar och lastbilar utrustas med alkolås. FOTO: ANDERS WIKLUND / SCANPIX

Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX

Luleå2011-08-22 04:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På initiativ av den dåvarande Socialdemokratiska regeringen antog riksdagen 1997 Nollvisionen som innebär att ingen på lång sikt ska dödas eller skadas i trafiken. Timbrohögern protesterade högljutt. Men med nollvisionen som riktmärke har trafiksäkerheten i Sverige tagit tydliga steg framåt under nästan femton år.

FN har nu startat kampanjen "Ett årtionde av handling" för att lyfta fram trafiksäkerheten på global nivå. Inom EU har man nyligen antagit en nollvision enligt svensk modell.

I Sverige har dock den positiva utvecklingen nu brutits. Under de första sju månaderna i år omkom 191 personer i vägtrafikolyckor. Det är 39 personer fler jämfört med samma period 2010. Initiativen från den borgerliga regeringen är få.

Sverige måste åter ta nya initiativ och leda utvecklingen, inte bara nöjt luta sig tillbaka och lita på de åtgärder som gjorts långt tidigare. Vi Socialdemokrater ser flera relativt enkla åtgärder som kan höja trafiksäkerheten.

Utbyggnaden av mötesfria, så kallade 2+1 vägar måste fortsätta. I Norrbotten finns flera hårt trafikerade vägar som inte är mötesfria. Bland annat Luleå-Piteå och Boden-Luleå.

Tillsammans med ökad hastighetsövervakning ger mötesfria vägar en god grund för att minska antalet dödade och skadade i trafiken.

Även om det skett en mycket positiv utveckling av fordonens säkerhet de senaste åren kan mer göras. Det har visat sig att system som automatbroms och trötthetsvarnare kan vara mycket effektiva. Här skulle försäkringsbolagen kunna införa märkbara premielättnader för de som väljer att köpa bilar med dessa system.

Det vore även intressant om försäkringsbolagen kunde ge premielättnader till bilägare som väljer att komplettera sina kunskaper med till exempel den riskutbildning som ingår i den nya körkortsutbildningen.

Alkolås kan vara ett mycket effektivt verktyg för ökad trafiksäkerhet. Vi vill se en ändring i EU:s regelverk så att alla bilar, bussar och lastbilar utrustas med alkolås. Redan i dag använder flera lastbils-, buss och taxiåkerier alkolås. Yrkestrafiken jobbar många gånger aktivt med trafiksäkerhetsfrågor men mer kan göras. Det gäller kontroll av kör- och vilotider och fordonens skick. Och naturligtvis främja goda arbetsvillkor för yrkeschaufförer.

Vi borde även lagstifta i Sverige om att alla bilar ska vara utrustade med en reflexväst. Många allvarliga olyckor sker när bilister är tvungna att kliva ur sin bil vid vägkanten efter en punktering eller ett motorstopp. Om användandet av reflexvästar skulle öka kunde många av dessa olyckor undvikas. Flera EU-länder har i dag krav på reflexväst.

Med insatser från politiken, transportnäringen, försäkringsbolagen, fordonstillverkarna och alla vi som vistas i trafiken kan vi tillsammans göra våra vägar säkrare.

Läs mer om