Svenska järnvägen måste göras mer konkurrenskraftig genom en statlig satsning på ökad kapacitet och tillförlitlighet. Dessutom måste kapaciteten användas på bästa sätt som möjliggör kombitransporter om järnvägen ska vara konkurrensmässig i förhållande till transporter på väg.
Vi är i dag djupt oroade över följderna av det bristande intresse och engagemang regeringen visar för kombitransporterna på våra järnvägar.
Något som slår hårt direkt på de enskilda företagen, på miljön, tillväxten och därmed på jobben, dessutom så driver det på den negativa utvecklingen som finns i många norrländska kommuner.
I tisdags mötte vi företag och kommun i Älvsbyn, som uttryckte en mycket stor oro, över att staten inte verkar bry sig om att transporter flyttas från järnväg till lastbil. Dessutom blir, vilket både företagen och kommunen redovisade, konsekvenserna att jobb försvinner och att nya inte kommer till eftersom företagen tvingas att flytta produktionen eller inte kan utveckla den.
Sedan i december har det varit känt att norska Cargonet lämnar kombitransporterna som de skött via ett avtal med Green Cargo. I Älvsbyn står man i dag med en nybyggd godsterminal som är klar att börja användas. En satsning för att både underlätta näringslivets transporter och därmed utveckling och för att underlätta mer miljövänliga transporter.
Det är viktigt att komma ihåg att företagen måste både vara konkurrenskraftiga i pris men också ha möjlighet att transportera sina varor till sina kunder. I annat fall flyttar de jobben till andra ställen där det fungerar.
I dag är det största problemet för fraktbolag på järnvägen att det inte går att lita på att varorna kommer fram punktligt. Därför måste vi skapa en mer konkurrrenskraftig järnväg där kapaciteten kan nyttjas på bästa sätt. Men det kräver också investeringar. Något vi socialdemokrater prioriterar.
Den här frågan är helt avgörande för företagens möjligheter att utvecklas och därmed skapa jobb i t ex Älvsbyn. Dessutom är detta en strategisk fråga för att ställa om transportsystemen i en miljövänlig riktning.
Vi är lika oroliga som företagen vi träffat över att container- och godstransporter på järnvägen minskar. Våra företag måste ha goda och miljövänliga möjligheter till transporter. Det är bra för tillväxten.
Det är bra för jobben.