Vi tar nya tag för Norrbotniabanan
Även om beskeden i den senaste infrastrukturpropositionen var bistra för Norrbotniabanans del så är framtiden ljus. Vi tar nya tag, och där behövs även du som opinionsbildare.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Då, i slutet av 1990-talet, tvivlade många på projektet. Norrbotniabanan fanns inte ens med i Banverkets mest långsiktiga visioner.
Norrbotniabanegruppens syfte var då, och är fortfarande, att verka för Norrbotniabanans genomförande. Projektet var angeläget regionalt, men fanns knappast på agendan på riksplanet. Delfinansiering från EU gjorde det möjligt att satsa stort på kunskapsuppbyggnad och kommunikation.
Vi började med att utreda, och kritiskt granska, om det fanns fog för satsningen. Vi visste att det skulle komma att blåsa hårda vindar i debatten och ville se till att ha torrt på fötterna. Allt lobbyarbete från Norrbotniabanegruppen skulle grundas på väl underbyggd fakta.
I ett strategidokument från mitt första år som projektledare ser jag att i januari 2002 formulerade vi tre mål:
4 "Norrbotniabanan in i Banverkets plan"
4 "Samsyn i regionen"
4 "Byggstart Haparandabanan 2004-2006"
På riksplanet lobbade vi flitigt mot riksdagspolitiker. På det lokala planet debatterade vi i regional media, informerade lokala politiker, föreningar, intressegrupper och hade täta kontakter med näringslivet. Alla målen uppfylldes:
"Norrbotniabanan in i Banverkets plan". Ja, det stora genombrottet kom efter riksdagsvalet 2002. Ett av förhandlingsresultaten mellan (s), (v) och (mp) var beslutet om byggstart för Norrbotniabanan 2010.
Banverket fick göra en utredning på rekordtid. Faktaunderlag från Norrbotniabanegruppen bidrog i högsta grad till att detta var möjligt.
Trots att det har blivit vissa bakslag på senaste tiden när det gäller prioriteringen av Norrbotniabanan så var detta ett viktigt genombrott opinionsmässigt.
"Samsyn i regionen". Ja, 2002 fanns det fortfarande många privatpersoner, politiker och tjänstemän i Norrbotten och Västerbotten som inte tyckte att satsningen var försvarbar. De föll för nidbilden om ett järnvägsspår rakt ut i skogen, som fördomsfullt spreds av en del ledarskribenter och debattörer i landets tidningar.
Från Norrbotniabanegruppen fortsatte vi att ta fram sakkunnigt underlag och påverka opinionen, både lokalt, nationellt och i EU. Vi bestämde oss tidigt för att lägga stort fokus på godsnytta. Det har gett resultat.
Norrbotniabanegruppen har bidragit till att ena den regionala opinionen. Det har bäddat för bildandet av Norrbotniabanan AB vilket är mycket positivt för kustjärnvägens framtid.
"Byggstart Haparandabanan 2004-2006". Ja, i september 2006 sattes spaden i jorden.
Vi har sedan Norrbotniabanegruppens bildande lyckats med en radikal positionsförflyttning där man nationellt nu talar om Norrbotniabanan i termer av "när", inte "om".
Norrbotniabanan har seglat upp som ett etablerat järnvägsprojekt och Banverkets utredningsprocess pågår. Det finns stöd för projektet i alla riksdagspartier och signalerna från EU är positiva.
Norrbotniabanegruppens arbete med att informera, debattera, träffa politiker och andra nyckelpersoner fortsätter med oförminskad styrka.
En rad aktiviteter i samarbete med andra aktörer är på gång. Men det behövs många röster i kören.
Det är nu viktigare än någonsin att kommunicera behovet av effektiva godstransporter och även pendlingstrafik på järnväg. Därför uppmuntrar vi företagsledare, politiker och engagerade medborgare i Norrbotten och Västerbotten att aktivera sig ännu mer i debatten för byggstart av Norrbotniabanan.
Om kommande tioårsperiod blir lika framgångsrik som den senaste så klipper vi snart band tillsammans!