På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Vi vill ha både valfrihet och jämlikhet - alla elever måste få en ärlig chans
Luleå2006-02-13 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Allians för Sverige presenterade under mellandagarna (den 28 december) ett program för en bättre gymnasieskola. Gymnasieskolan ska innehålla tre utbildningsvägar: ett studieförberedande program som leder till en högskoleförberedande gymnasieexamen, ett yrkesförberedande program som leder till yrkesexamen och ett lärlingsprogram som leder till lärlingsexamen eller gesällbrev. <br /><br />Bakgrunden till alliansens förslag är en djup oro över den omfattande utslagningen i den svenska gymnasieskolan. Den socialdemokratiska gymnasiepolitiken har lett till att Sverige i dag ligger i världstopp ifråga om antalet avhopp och antalet underkända elever. Bara två tredjedelar av eleverna har gått igenom gymnasiet inom normaltiden tre år. Bara tre fjärdedelar har fullföljt inom fyra år. Frånvaron i den svenska skolan är högst i Europa. <br /><br /><br /><br />Vårt förslag har upprört både skolministern Ibrahim Baylan och socialdemokratiska politiker i Norrbotten. De talar om att vi vill införa en ?sorteringsskola? och ett klassamhälle. <br /><br />Då kommer jag att tänka på Mattias. Han är 17 år och har just börjat på gymnasiet i Luleå. <br /><br />Sedan unga år har han varit intresserad av att konstruera, reparera och bygga. Han vet att där har han en särskild begåvning. Han trivs med aktiviteter där han får skapa något konkret med händerna med nyttjande av sitt intresse, kreativitet och sin fallenhet för just sådant arbete. <br /><br />På gymnasiet vill Mattias därför helst gå en yrkesutbildning. Han vill bli hantverkare av något slag. <br /><br /><br /><br />Om Mattias bereds möjlighet att välja själv, att läsa lite mindre teoretiska ämnen och mera direkt yrkesförberedande, då får vi enligt socialdemokraterna en ?sorteringsskola? och ett klassamhälle. Därför vill socialdemokraterna förhindra Mattias att förverkliga sina framtidsplaner. För vad socialdemokraterna egentligen säger till Mattias och till varje svensk gymnasieelev är: <br /><br />Glöm dina intressen. Glöm din begåvning. Glöm dina egna önskemål och glöm dina egna framtidsplaner. <br /><br />Skolan är i första hand inte till för dig och dina framtidsplaner. Skolan är i första hand till för oss socialdemokrater och våra framtidsplaner; ett redskap som vi använder för att förverkliga vår socialdemokratiska likformighetsideologi, det vill säga att allt ska vara lika. <br /><br />Därför har vi bestämt att varje svensk gymnasieelev har exakt samma intresse, samma begåvning och samma framtidsplan. Det är vad vi kallar jämlikhet. Det går före allt annat.<br /><br /> Du och alla andra gymnasieelever ska alltså läsa exakt samma kärnämnen i exakt samma utsträckning på gymnasiet, vare sig ni själva vill eller inte. Det har vi bestämt, för jämlikhetens skull. <br /><br /><br /><br />Man kan ha sympati med tanken att alla på gymnasiet pluggar lika mycket och tillräckligt djupt i de teoretiska ämnena och får högskolebehörighet, men det är verklighetsfrämmande av flera skäl. Ett är att långt ifrån alla har intresse av att fördjupa sig i högskoleförberedande kurser. Ett annat är att många har mera praktisk begåvning.<br /><br />Vi vill ha både valfrihet och jämlikhet i skolan. För oss innebär jämlikhet i skolan att varje elev bereds möjlighet att utvecklas efter sina förutsättningar och intressen. Alla elever måste få en ärlig chans att lyckas efter sina intressen och förutsättningar. Det ställer krav på en gymnasieskola som har förmåga att möta både den mera teoretisk intresserade eleven och den mera praktiskt intresserade eleven. Det klarar inte dagens likformiga skola av. <br /><br /><br /><br />Vi vill öka möjligheterna för varje elev att utvecklas efter sina intressen och framtidsplaner. Ingen ska behöva stämplas som ?icke godkänd? och slås ut bara för att han eller hon har tvingats att läsa något på gymnasiet som inte överensstämmer med hans eller hennes intresse och förmåga. <br /><br />Det är inte att ?sortera?, som socialdemokratin tala om. Det är att visa respekt för varje enskild elevs vilja och framtidsplaner. <br />