På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Visst har jag agerat för bättre järnvägsvagnar
Luleå2005-12-31 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till Malte Heikki, NSD Debatt den 27 december.<br /><br /><br /><br />I en debattartikel i NSD 27 dec skriver Malte Heikki, PRO Kiruna om den dåliga kvalitén på järnvägsvagnarna på sträckan Kiruna-Luleå och undrar också om jag som ?riksdagskvinna från Kiruna? har agerat i frågan.<br /><br /><br /><br />Jag åker ofta tåg mellan Luleå och Kiruna och är väl medveten om problemet. Standarden i vagnarna är under all kritik. Detta har jag tagit upp med ledningen för Connex, Rikstrafiken och infrastrukturminister Ulrica Messing. <br /><br /><br /><br />Vid mötet med Gunnar Wulff, affärsområdeschef för tågtrafik inom Connex, diskuterade vi kvalité och turtäthet på tågtrafiken till övre Norrland. Connex har, med rikstrafikens godkännande, minskat antalet nattåg från tre till två per dygn. Vid mötet protesterade jag mot planerna på att minska turtätheten med ytterligare en tur och krävde att den tur som tagits bort skulle återinföras. När det gäller kvalitén var man från Connex sida medveten om klagomålen och lovade att göra vad som gick för att höja standarden med befintlig vagnpark. Beträffande turtätheten fick jag löfte om att den inte skulle dras ned ytterligare men att återinföra den tredje, borttagna turen, kunde han inte lova vid det illfället. <br /><br /><br /><br />Vid mötet med Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert var också representanter för partidistriktet och LO-distriktet med. Där diskuterades samma problematik, kvalité och turtäthet på tågtrafiken i övre Norrland. Rikstrafiken som inrättades 1999 har, enligt min uppfattning, inte haft tillräcklig kompetens för att upphandla tåg- och flygtrafik vilket har inneburit negativa konsekvenser för vår region. Staffan Widlert, då nytillträdd som chef för Rikstrafiken, kunde också i viss mån bekräfta att det fanns brister i upphandlingsförfarandet men menade att misstag som gjorts inte skulle upprepas. Vid upphandlingen av tågtrafik finns exempelvis inga kvalitetskrav med. Det beror förmodligen till stor del på Rikstrafikens ?dubbla uppdrag?, att dels upphandla tågtrafik som inte är kommersiellt lönsam och dels förvalta och till operatörerna hyra ut vagnar som staten fortfarande äger. Connex har naturligtvis rätt att använda andra vagnar, men det är inte rimligt att som operatör göra stora investeringar i en egen vagnpark när anbudstiden bara handlar om några år. <br /><br /><br /><br />Ovanstående problematik har jag, och partidistriktets vice ordförande Peter Roslund, senast i mitten av November tagit upp med Ulrica Messing. Uppvaktningen handlade om byggandet av Norrbottniabanan, upprustningen och byggande av Haparandabanan och upphandlad tågtrafik. När det gäller den undermåliga kvalitén och den gamla vagnparken var Ulrica Messing sedan tidigare uppvaktningar medveten om situationen och påtalade att pengar nu tillförts ?affärsverket SJ? för att renovera, modernisera och byta ut gamla tågvagnar. <br /><br />Förutom de ligg- och sovvagnar som totalrenoveras och som ska vara helt färdiga 2006, varav två var färdiga och tagna i bruk i november, har regeringen anslagit 20 - 25 miljoner som främst skall användas för att höja standarden på sträckan Stockholm-Luleå-Kiruna. <br /><br /><br /><br />Som socialdemokrat, ordförande för partidistriktet och riksdagsledamot kommer jag att fortsätta att arbeta för att vi ska ha väl fungerande transporter till och från Norrbotten. <br /><br />