På grund av regler från din plattformsleverantör kan du tyvärr inte utföra prenumerationsärenden i appen.
Debatt: Wälivaara, politiken du för ökar oljeberoendet
Luleå2005-12-28 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till Erling Wälivaara, NSD Debatt den 22 december.<br /><br /> <br /><br />Erling Wälivaara berör egentligen inte de argument som jag anfört för behovet av omställning för att klara av både glesbygdens och övriga landets problem när oljeepoken i världen passerar sin kulmen.<br /><br />Han blir därmed ett tydligt exempel på den politiska populism som ställer krav som kortsiktigt är populära men som långsiktigt närmast förvärrar problemen. <br /><br />Wälivaara förespråkar en politik som kommer att öka oljeberoendet. Samtidigt blundar han för att oljan är en ändlig resurs. Han tar inte till sig de väldigt tydliga signalerna på att efterfrågan i världen på olja trendmässigt ökar snabbare än produktionstakten. Under hösten fick en enskild orkan i Mexikanska Golfen bensinpriset att hoppa högre än vad alla skattesänkare i riksdagen kunde parera.<br /><br /><br /><br />Flytande fordonsbränsle kommer att bli en bristvara om efterfrågan i världen fortsätter att öka i nuvarande takt. Och priserna kommer att stiga. Stora belopp satsas i dag, inte minst i USA, på alternativa bränslen. Det är bra, men att förutsätta att biobränslen kan ersätta oljan i mängd är överoptimistiskt.<br /><br />Därför är det klokt att planera för ett framtida samhälle där det totala behovet av transporter kan minskas. Men det vill inte Wälivaara. ?Aldrig? säger han.<br /><br /><br /><br />Jag ska ge några exempel på hur en sådan planering kan se ut. <br /><br />Att stärka kollektivtrafiken tror jag är den viktigaste frågan i dag. Det finns i dag en utbredd vanföreställning om att kollektivtrafik är något som bara angår tätorter och storstäder. Kollektivtrafik kan i själva verket vara allt från tunnelbanetåg i Stockholm till en anropsstyrd taxi i Arjeplog. Inom kollektivtrafikens område finns väldigt mycket ogjort, möjligheter att skapa bra kommunikationer både i städer och på landet. Kollektivtrafiken minskar i dag på de flesta håll i landet och även samhällets resurser till kollektivtrafik skärs ned.<br /><br />Även när det gäller varutransporter kan mycket göras i dag, inte minst genom att styra över transporter från landsväg till järnväg.<br /><br />Kommunerna kan genom sin planering verka för att nya bostadsområden som byggs får en bra försörjning av kollektivtrafik. Samma sak med nya arbetsplatsområden. <br /><br />Byabutiker behöver stödjas för att kunna vara kvar. Ofta slås de ut när stora externa köpcentra etableras, därmed tvingas landsbygdsbor till ett ökat resande. De som ändå behöver åka bil kan stimuleras att samåka eller använda bilpool, bra utländska exempel finns.<br /><br /><br /><br />Detta är några av många exempel på en planering för en omställning som behöver starta så snart som möjligt. Förutom att vi skulle kunna minska vårt oljeberoende så kan vi samtidigt få en bättre miljö och en bättre trafiksäkerhet med färre döda och skadade i trafiken.<br /><br />Varför säger du ?Aldrig? när planering kommer på tal, Erling Wälivaara?<br /><br />När nästa oljechock kommer, när vi så småningom står inför en ren bristsituation (oljan är som sagt ändlig samtidigt som efterfrågan och köpkraften i världen ökar) då hjälper inte din sänkta skatt. Den som är mest oljeberoende kommer att få det allra svårast. Den glesbygd som saknar alla andra alternativ utom privatblism får det absolut värst. Den som planerar för omställningen kommer att klara sig bättre. <br /><br />