Är det någon som tror att billigast alltid är bäst? Vi på Fastighetsägarna tror att det finns fler faktorer som spelar roll för att hyresgästerna ska vara nöjda med sina lägenheter.
Ändå kör Hyresgästföreningen med samma linje varje år: Låga eller helst inga hyreshöjningar alls. Att det finns en stark koppling mellan alltför nerpressade hyresnivåer och en dåligt fungerande bostadsmarknad med bland annat bostadsbrist och ett ökande underhållsberg vill man inte se.
Är det inte dags att vi hjälps åt med att skapa en rättvisare bostadshyresmarknad, med ökad konkurrens, prisvärda hyresnivåer och framförallt hyror som gör det attraktivt att bygga nytt och som skapar ekonomiskt utrymme för renoveringar?
I en intervju i NSD den 22 oktober berömmer sig Roger Enbom, förhandlare på Hyresgästföreningen i Norrbotten, för att ha förhandlat ner förra årets hyresyrkanden med i genomsnitt två procentenheter. I år menar han att de låga räntorna ska vara vägledande för hyresförhandlingarna.
Men hyror sätts inte efter kostnadsutvecklingen utan genom bruksvärdet. Bruksvärdet är en samlad bedömning av faktorer som är tänkt att efterlikna hyresgästernas värderingar av en enskild hyreslägenhet. Systemet syftar till att skapa en rättvis hyresnivå oberoende av vem som är hyresvärd. För övrigt ett system som Hyresgästföreningen är varm anhängare av på centralt håll.
Fastighetsägarna har som främsta mål att få till en fungerande bostadshyresmarknad, där det finns en balans mellan utbud och efterfrågan av hyresrätter och där hyresvärdar som erbjuder en hög servicenivå till sina hyresgäster också ska kunna få betalt för det.
I grunden måste det vara lägenhetens standard, läge och andra kvaliteter som avgör hyran och nivån på hyreshöjningarna. Räntor, höjda taxor för till exempel värme, el, VA och avfall kan också vägas in för att säkerställa fastighetsvärdena, men inte främst som en utgångspunkt för hur hyran utvecklas för den enskilda lägenheten.
Fastighetsägarna hoppas, som alltid, att årets hyresförhandlingar kan föras med sakliga argument där parterna tar ansvar för nuvarande och kommande hyresgäster, säkerställer gott underhåll och premierar hyresvärdar med god service till sina kunder - hyresgästerna.