Avsaknad av strategi för ett ökat cyklande

Att få fler att välja cykeln som transportmedel är bra för miljön och för folkhälsan. Det är även bra för samhällsekonomin då trängsel på vägar och i kollektivtrafik minskar, liksom på längre sikt sjukvårdskostnaderna.

Enligt Cykelfrämjandets ordförande, Christian Juul, är det dåligt ställt med kommunernas strategier för att öka cyklandet, trots cykelns fördelar som transportmedel ur miljö- och folkhälsosynpunkt.                                                                                                                                  FOTO: Tomas Oneborg/SCANPIX

Enligt Cykelfrämjandets ordförande, Christian Juul, är det dåligt ställt med kommunernas strategier för att öka cyklandet, trots cykelns fördelar som transportmedel ur miljö- och folkhälsosynpunkt. FOTO: Tomas Oneborg/SCANPIX

Foto: Tomas Oneborg/SCANPIX

Norrbottens län2011-08-12 04:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dessutom är cykling en av de hetaste trenderna enligt en rad trendspanare. Trots detta saknar åtta av åtta undersökta kommuner i Norrbottens län en strategi för att få fler att cykla.

Det är dags för kommunpolitiker i Norrbottens län att ta ansvar för miljö- och hälsosmarta transporter och prioritera cykeln i trafiken. Sverige har goda chanser att bli en cykelnation.

Undersökningar visar att nästan var femte person i Sverige cyklar till jobbet eller skolan under sommarhalvåret. Och på riksplanet säger sig många politiker numera vilja arbeta för ökat cyklande.

Men de nationella ambitionerna försvåras av att cykelfrågorna inte är lika prioriterade ute i landets kommuner.

En färsk undersökning som Cykelfrämjandet och Svensk Cykling genomfört, visar att nästan 70 procent av Sveriges kommuner saknar strategi för att öka andelen cykelresor. Och bara tio procent gör en årlig utvärdering av effekten av sin cykelpolitik.

Cykelpolitiken skiljer sig inte från andra politiska områden; utan tydliga strategier och utvärderingar av insatser är det svårt att göra politiska framsteg.

Cykeln är ofta lågprioriterad i trafikhierarkin. Många gånger är det kommunerna som har en möjlighet att bryta detta och öka cykelns roll i transporterna.

Det kan handla om större insatser som att bygga fler cykelvägar, bättre korsningar eller undergångar som gör att cyklister inte måste passera trafikerade bilvägar.

Men det kan också handla om så basala saker som att göra säkra cykelparkeringar i anslutning till busshållplatser och stationer, eller skylta lämpliga vägar för cyklister och ploga cykelbanor tidiga vintermorgnar.

Kommunerna kan också med hjälp av information inspirera fler att använda cykel till, från och i arbetet. Eftersom de ofta själva är en stor arbetsgivare, kan de föregå med gott exempel och uppmuntra den egna personalen att cykla till jobbet.

Dessutom skulle säkert fler använda cykeln om deras arbetsgivare erbjöd tjänstecyklar som de kan använda i arbetet.

För att få fler att cykla måste vi investera mer i cykling. Ibland handlar det om pengar, men ibland handlar det mer om vilja och politiska ambitioner. Att få fler att cykla är bra för kommunernas ekonomi, för vår folkhälsa och för vår miljö.