Bygg biojetindustri med flygbiljettavgifter

Norrbottens län2017-07-25 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vill man på allvar minska flygets klimatpåverkan räcker det inte med en flygskatt där pengarna försvinner in i statsbudgeten. Biobränslebaserat flygbränsle måste ersätta det fossila. En avgift på flygbiljetten bör användas för att komma igång med storskalig produktion av sådant bränsle. Det ger klimatvinst, industriell utveckling och nya jobb på landsbygden.

I NSD 20 juli skriver två representanter för Miljöpartiet i en debattartikel att flygskatt måste införas för att minska flygets klimatpåverkan.

Vi menar också att det är dags att agera från politiskt håll, men finner att den föreslagna flygskatten inte är effektiv om man vill nå resultat av betydelse. Mycket talar nämligen för att skattens positiva inverkan har överskattats. Samma priskänslighet har antagits för korta och långa resor. Antal avgångar har antagits minska i förhållande till antalet resande. Båda antagandena förefaller mindre realistiska. Eftersom flygresandet väntas fortsätta öka blir eventuell miljöförbättring också bara tillfällig.

Bestående utsläppsminskning kräver att det fossila flygbränslet ersätts med Biojet som är biobränslebaserat. Den koldioxid som då släpps ut ingår i ett naturligt kretslopp och ökar inte halten i atmosfären. Det framhålls i den nämnda debattartikeln att ökad användning av biobränsle är önskvärd, men hur detta ska ske, och när, framgår inte.

Biojet används redan men utgör mindre än en procent av det flygbränsle som tankas i Sverige. Det framställs ur olika restoljor. Produktionen begränsas av tillgången på sådana.

Ska fossilt flygbränsle ersättas så att det gör skillnad för miljön måste råvara från skogen eller jordbruket användas. Tekniken är känd men stora investeringar krävs för produktionsanläggningar. Statligt stöd är nog nödvändigt för att komma igång med verksamheten.

Vi menar att en flygbiljettavgift bör ersätta flygskatten och intäkterna från denna utnyttjas för att finansiera introduktion av skogsbränslebaserat flygbränsle. Kvotplikt för tankning av sådant bränsle ska också införas. Det är samma princip som använts för omställningen till förnybar elproduktion.

Förslaget säkerställer en snabb och bestående minskning av klimatpåverkan samtidigt som det skapar förutsättningar för utveckling av en ny industribransch och ökad sysselsättning i jord- och skogsbruk.