Bygg helt ny E 10-sträcka

E 10 har under många år varit i behov av upprustning utan att något skett. Trafikverket kom i mitten av februari med en handlingsplan över beläggnings- och sidoarbeten som skulle ske under 2014 längs E 10. Detta är inte tillräckligt.

E 10 trafikeras av stora mängder tung trafik. Nu kräver Sveriges åkeriföretag norr åtgärder för att förbättra säkerheten på den olycksdrabbade Europavägen. ?foto: marie ridderström

E 10 trafikeras av stora mängder tung trafik. Nu kräver Sveriges åkeriföretag norr åtgärder för att förbättra säkerheten på den olycksdrabbade Europavägen. ?foto: marie ridderström

Foto: Marie Ridderström

Norrbottens län2014-03-12 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Regeringen måste skjuta till mer pengar och göra en kraftfullt riktad åtgärd för att bredda och förbättra väg E 10 från Töre och upp till Kiruna.

Det sker dagligen tillbud och olyckor efter vägen. Tillbuden efter sträckan ökar vintertid med 60–70 procent. Vägen är smal, snön drevar igen. Detta i sin tur leder till att de som plogar vägen har svårt att göra ett bra jobb då underlaget av vägen är urusel.

Plogbilarna som kör längs den omnämnda sträckan gör det med livet som insats. Detta är i allra högsta grad en arbetsmiljöfråga för plogbilsförare och övriga trafikanter.

Framför allt på sträckan Avakko–Lappeasuando har den tunga trafiken svårt att mötas. Vägen varierar i bredd mellan 6,2 och 7,5 meter. En lastbil är 2,6 meter bred plus backspeglar.

Tänk er då två lastbilar som ska mötas på en väg som har snö och plogkanter som gör vägen är ännu smalare. Möter man dessutom en utländsk lastbil har fordonen kanske dessutom dåliga däck och det är både backigt och halkigt på sträckan.

Det är med livet som insats våra yrkeschaufförer och privatbilister färdas på denna väg.

Väg E 10 är en nationell stamväg, en del i EU:s TEN-nät och del av EU:s Northern Axis samt av riksintresse ur kommunikationssynpunkt. Väg E 10 binder samman Norrbottenskusten, Kiruna/Gällivare och norra Norge. Den trafikeras med mellan 2 000 och 4 000 fordon per dygn. Trafiken består till stor del av den tunga trafiken som beräknas öka kraftigt på grund av gruvnäringens kraftiga expansion i området.

En ökad samordning inom vård och utbildning beräknas också öka pendlingstrafiken mellan Gällivare och Kiruna väsentligt.

Denna angelägna regionala utveckling hämmas allvarligt av de mycket omfattande framkomlighets- och trafiksäkerhetsbrister som finns längs väg E 10 och då särskilt på sträckan Avakko–Lappeasuando.

Denna sträcka är smal med en varierande bredd mellan 6,2 och 7,5 meter och med en mycket låg plan- och profilstandard.

Sträckan har inte en standard som motsvarar de krav man kan ställa på en Europaväg.

Vårt förslag är att man öster om Avakko–Lappeasuando bygger en helt ny väg. Det skulle innebära cirka 20 kilometer ny dragning. Denna väg skulle kunna byggas i lugn och ro, utan att störa den dagliga trafiken.

När den sedan är klar att öppnas så bibehåller man den ”gamla” dragningen och nyttjar den till gång- och cykeltrafikanter i första hand, samtidigt som man erhåller en omdragningsled att dirigera om trafiken till, om olyckan skulle vara framme på den nya sträckan och vägen där måste stängas av.

Framkomligheten och säkerheten på väg E 10 är mycket viktig då vägen tillgodoser viktiga funktionella ortsamband såväl regionalt, nationellt som internationellt. Det är mycket angeläget att väg E 10 utformas med en framkomlighet och en trafiksäkerhet som är tillfredsställande.

Dags att omprioritera och skjuta till mer pengar från regeringen!

E 10 på sträckan Avakko-Lappeasuando måste åtgärdas omgående!