Flyget står för en betydande del av utsläppen från privat resande. Utsläpp från svenskarnas flygresor ökar och uppskattas i dag till cirka 1 ton per person och år, vilket är nästan lika mycket som utsläppen från personbilarna.
För att vända trenden behöver vi flyga mindre och välja andra färdsätt när det är möjligt.
Arbets- och tjänsteresor kan vissa gånger ersättas med IT-kommunikation och bättre planering.
En flygresa mellan Stockholm och Göteborg har 20 000 gånger större klimatpåverkan än motsvarande tågresa.
Det som flygbranschens representant Henrik Littorin och kommunalrådet Niklas Nordström skrev på debattsidan (2 februari) låter inte trovärdigt.
Det finns dokumenterade siffror på flygets påverkan på klimatet och andelen biobränslen är i dag mycket liten.
I framtiden kan vi eventuellt ersätta flygfotogen med miljöbränslen, men utvecklingsprocessen tar sin tid. Globalt kommer det behövas stor bränsleproduktion för att hålla hela flygflottan i luften på ett hållbart sätt.
Att lägga obligatorisk miljöavgift på flygresor är ett bra sätt att samla medel för utveckling av bränslen och kompensera flygets skadeverkningar på klimatet.
Henrik Littorin och Niklas Nordström skrev:
”Det finns hos vissa en uppfattning om att flyget är den stora utsläppsboven och att flyg i sig är av ondo. Dessa påståenden har inget stöd i några som helst officiella fakta kring faktiska utsläpp, men de leder dessvärre till missriktade åtgärder som missar målet om att minska koldioxidutsläppen.”
Jag tycker att det är på sin plats och titta på de officiella fakta som finns om flygets klimatpåverkan och dra slutsatser som leder till minskade utsläpp.
Tittar vi på Naturvårdsverkets tabell, ser vi att svenskarnas flygande har stadigt ökat växthusgasutsläppen sedan 1995.
Baserat på tankat bränsle ligger det på nära 3 miljoner ton koldioxidekvivalent.
Där utöver kommer alla utrikesflyg, uppskattat till cirka 11 miljoner ton.
Det går inte att förneka flygets stora andel av transportens utsläpp. Alternativa fakta duger inte.
Vi har bråttom att vända trenden på alla tänkbara områden.