Svar till Rickard Cegö och Carina Ahlfeldt, NSD Debatt den 20 augusti.
Det finns all anledning att ta åkerinäringen på stort allvar när de för fram sin kampanj Fair Transport. Vi socialdemokrater hyser en stor oro kring framtiden för svensk åkerinäring. Bristen på ordning och reda i villkoren för branschen med den oschyssta konkurrensen från oseriösa och utländska åkare ser vi som ett stort hot. Vi har också vid åtskilliga tillfällen under de gånga åren påtalat och lagt förslag till åtgärder för att vi även i framtiden har en svensk åkerinäring som seriös och konkurrenskraftig.
Tyvärr har vi inte fått något större gehör från regeringen för detta.
Vi tycker därför att det är positivt med åkerinäringens kampanj för Fair Transport med åkerier som kör trafiksäkert, tänker klimatsmart och erbjuder goda arbetsförhållanden och därmed bidrar till bättre miljö, trafiksäkerhet och trygga transporter på våra vägar.
Det är väl endast frågan om vägslitageavgifter där det framstår som något större åsiktsskillnader. Samtidigt är vi överens om att vi vill bidra till en bättre miljö. Idén med vägslitageavgifter bygger på att åkerier som väljer att köra miljövänligare fordon får en lägre avgift och minskar samtidigt sina bränslekostnader. Liknande system finns redan i många länder, däribland Tyskland och Frankrike.
Genom en vägslitageavgift kan vi därmed se till att svenska och utländska åkerier konkurrerar på lika villkor. Det är bara att se på registreringsskyltarna hur stor del av lastbilstrafiken här i Norrbotten som sker av utländska åkerier som allt för ofta har omoderna bilar och därmed ger hög belastning på miljön.
Vi vill att även dessa lastbilar är med och finansierar underhållet på våra vägar. Precis som de svenskregistrerade lastbilarna gör i dag genom skatter och avgifter. Vår bedömning är att detta förbättrar konkurrensen för våra svenska seriösa åkeriföretag.
Vi Socialdemokrater är tydliga – E 10 behöver en rejäl upprustning och vi kommer att tidigarelägga den ombyggnaden om vi vinner valet. Det är nödvändigt både ur trafiksäkerhetssynpunkt och för den regionala utvecklingen. Vi delar också uppfattningarna om att det behövs nya ordentliga satsningar på infrastrukturen i Norrbotten. En vägslitageavgift bidrar förutom att utjämna konkurrensen, styra mot miljövänligare fordon även till mer pengar för infrastruktursatsningar.
Norrbotten och Sverige behöver en väl fungerande åkerinäring med schyssta villkor, god konkurrenskraft och som bidrar till en bättre miljö.
Det vill vi Socialdemokrater medverka till.