Friskolor får inte resurser för barn med särskilda behov
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
William är välkommen till Nya läroverket om skolförvaltningen ger de resurser som William har rätt till och som han kan få i kommunens särskilda lärmiljöer, men som kommunen hittills vägrat honom på Nya läroverket. Vi har tagit emot många barn med stora behov, men inte fått en enda extra resurs för dem.
"Mycket stora behov" är till exempel att eleven behöver en ständig assistent och eller mindre elevgrupper för att komma till sin rätt.
Fristående skolor i Luleå får inte del av de resurser som är avsedda för barn med stora särskilda behov.
Vi har under mer än ett år vid flera tillfällen tagit upp frågan med skolchefen. Skolans centrala stödteam har också varit inkopplat. Från skolkansliet har man då svarat att man har byggt upp egna särskilda skolmiljöer där barn med mycket stora särskilda behov ska få sin skolgång. Dessa särskilda miljöer har mer personal och mindre grupper. Några sådana resurser ska enligt kommunen därför inte finnas på de fristående skolorna, utan i stället får eleven byta till de skolor där sådana resurser finns.
Vi beklagar den inställningen. Den begränsar möjligheterna för många barn, att välja en skola med en annan profil och en annan pedagogisk idé.
Behöver det vara så? Naturligtvis inte om Luleå kommun behandlar alla elever och skolor lika. Det finns rättsfall där kommuner i länsrätt och kammarrätt ogiltigför-klarat kommunens beslut att inte bevilja särskilt stöd till elever med stora särskilda behov.
Det närmaste är att kammarrätten avgjort ett liknande fall (2007). Ett annat fall i länsrätten i Norrbottens län gällande en elev vid NTI-gymnasiet i Luleå gav en elev rätt till särskilda resurser i fristående skola.
Vi hoppas att utredningen (SOU 2008:8) om "bidrag på lika villkor" till fristående skolor leder till de förändringar i skollagen och friskoleförordningen som skapar lika villkor för alla elever i både kommunala och fristående skolor och att det nya regelverket blir så tydligt att sånt som nu har hänt inte behöver hända.
Svar till Toivo Hofslagare.
Av artiklarna, där friskolans rektor fick uttala sig, framgår att resursfördelningen är en orsak till att resurskrävande elever i vissa fall inte kan gå kvar. Det många reagerat på i det här fallet är tillvägagångssättet, hur ett barn hanterats.