Öppningen av Smedjegatan för personbilstrafik har väckt känslor i Luleå. De flesta välkomna öppningen, medan några är oroade när bilarna återigen skär igenom promenadstråket efter Storgatan.
Centerpartiet i Luleå menar att det är nödvändigt att öppna för genomfart av personbilar efter Smedjegatan för att öka tillgängligheten och något lätta på den trafikinfarkt som återkommande uppstått på exempelvis Kungsgatan och Skeppsbrogatan.
Det är viktigt att Luleås centrum ges möjlighet att utvecklas och bli attraktivt för affärer och företag. Då krävs att centrum också är tillgängligt för många av oss som behöver använda bilen för att komma dit. Det måste bli lättare att ta sig till Luleå centrum även med bil och hitta en tillgänglig och säker parkering. Samtidigt krävs det åtgärder för att förbättra både luftkvaliteten och säkerheten för de av oss som går och cyklar i de centrala delarna av Luleå.
Som centerpartister älskar vi bilen eftersom den ger oss frihet att transportera oss vart och när vi vill. Särskilt på landsbygden är bilen en absolut förutsättning för de allra flesta. Däremot hatar vi utsläppen från bilarna och de risker i närmiljön som bilen innebär.
Därför vill vi presentera några förslag som både på kort och längre sikt behöver genomföras för att göra Luleå centrum tillgängligare, grönare, attraktivare, säkrare och renare.
Den tunga trafiken är en starkt bidragande orsak till den dåliga luftkvaliteten i Luleås centrala delar. Genomfartstrafiken av tunga transporter måste starkt begränsas. En konkret åtgärd är att bygga en pipeline för transport av flygbränsle från Uddebo till Kallax flygplats
Ett system med digitala informationsskyltar installeras som ständigt uppdateras med lämpligaste färdväg(grön linje), var det finns lediga p-platser, aktuell luftkvalitet med mera.
Stopp för tomgångskörning i kollektivtrafiken efter Smedjegatan, busstationen Loet och ändhållplatserna. Miljövänliga stödsystem installeras för att hålla värmen i bussarna när de står på dessa platser. Smedjegatan har den sämsta luftkvaliteten trots att persontrafiken varit starkt begränsad.
Luleå lokaltrafik (LLT) bör få i uppdrag att inom tio år driva hela kollektivtrafiken i Luleå och Gammelstad med en koldioxidfri fordonsflotta. Det kan handla om såväl biogas som eldrivna bussar.
”Nolltolerans” mot tomgångskörning mer än en minut. Parkeringsvakterna bör ges möjlighet att rapportera även för överträdelse av tomgångsförbudet.
Luleåföretaget Max har tillsammans med elbilstillverkaren Tesla börjat bygga upp ett nät av laddningsstationer för elbilar. Ett mycket bra initiativ som Luleå kommun bör ta fasta på och bjuda in Max, Tesla, Vattenfall, LTU med flera till diskussioner hur Luleå och Norrbotten kan gå i bräschen för att bygga ut världens bästa infrastruktur för miljöbilar.
Trafikflödena genom och kring Luleås centrala delar behöver optimeras. Påskynda planeringen och färdigställandet av trafikleden Norra länken från Hertsön, via Bensbyn och Rutvik till Sunderbyn. Det skulle underlätta transporterna av både gods och människor och minska utsläppen. Samtidigt skulle det underlätta möjligheterna till byggande på den tätortsnära landsbygden norr om staden.