HÀr Àr svaret frÄn landstingsrÄden

Norrbottens lÀn2015-04-24 06:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svar till Öppet brev ”Varje enskilt fall mĂ„ste bedömas individuellt” (NSD Debatt 10/4)

I brevet uppmanas Norrbottens lÀns landsting att anvÀnda möjligheten att tillÀmpa lag 2013:407.

Vad sÀger dÄ lagen? NedanstÄende Àr ett utdrag ur Sveriges kommuner och landstings skrivelse 9 dec 2014:

1. Den 1 juli 2013 trÀdde lagen (2013:407) om hÀlso- och sjukvÄrd till vissa utlÀnningar som vistas i Sverige utan nödvÀndiga tillstÄnd i kraft. Lagen innebÀr att personer under 18 Är ska erbjudas hÀlso- och sjukvÄrd samt tandvÄrd i samma omfattning som barn och ungdomar som Àr bosatta i landstinget samt en hÀlsoundersökning. Personer som har fyllt 18 Är ska erbjudas vÄrd och tandvÄrd som inte kan anstÄ, mödrahÀlsovÄrd, vÄrd vid abort och preventivmedelsrÄdgivning samt en hÀlsoundersökning. VÄrden Àr subventionerad enligt bestÀmmelser i förordning (2013:412) om vÄrdavgifter m.m. för utlÀnningar som vistas i Sverige utan nödvÀndiga tillstÄnd. 2013 Ärs lag omfattar sÄledes endast utlÀnningar som vistas i Sverige utan tillstÄnd. Eftersom de utsatta EU-medborgare som hÀr Àr aktuella har rÀtt att vistas i ett annat medlemsland i tre mÄnader utan sÀrskilt tillstÄnd Àr dÀrför utgÄngspunkten att de inte omfattas av denna lag. Det förekommer Àven att dessa personer saknar sjukförsÀkring i sina hemlÀnder och dÀrmed omfattas de inte heller av förordning (EG) nr 883/04. Konsekvensen av detta Àr att dessa EU-medborgare mÄste betala hela kostnaden för den vÄrd som de fÄr hÀr i Sverige.

2. Av förarbetena till lagen (prop. 2012/13:109 s. 41) framgÄr att regeringen anser att för unionsmedborgare ska sÄ lÄngt som möjligt de EU-rÀttsliga författningarna tillÀmpas.

3. Emellertid sĂ€ger regeringen ocksĂ„ att det ”inte Ă€r uteslutet att föreslagen lagstiftning om hĂ€lso- och sjukvĂ„rd till personer som vistas i Sverige utan nödvĂ€ndiga tillstĂ„nd i enstaka fall kan komma att bli tillĂ€mplig Ă€ven pĂ„ unionsmedborgare”. Sammanfattningsvis innebĂ€r detta att frĂ„gan huruvida 2013 Ă„rs lag kan bli tillĂ€mplig mĂ„ste avgöras efter omstĂ€ndigheterna i varje enskilt fall.”

I en sammanstÀllning som Dagens Medicin redovisat 16 april 2015 framgÄr att 16 av 21 landsting fakturerar hela vÄrdbeloppet till de EU-medborgare som saknar Europeiskt sjukförsÀkringskort. Grunden för det Àr att dessa landsting, sÄ Àven Norrbottens lÀns landsting, bedömer att EU-migranter inte omfattas av lagen om vÄrd för tillstÄndslösa, dvs pkt 2. ovan. Enbart ett landsting, Uppsala, anser att lagen 2013:407 pkt 3. borde kunna tillÀmpas pÄ sÄdana som sannolikt inte har möjlighet att fÄ ett EU-kort. DÀr skiljer sig Uppsala frÄn de andra landstingen som anser att för unionsmedborgare ska sÄ lÄngt som möjligt de EU-rÀttsliga författningarna tillÀmpas enligt pkt 2.

Under 2014 utreddes avgiftssystemet i Norrbottens lÀns landsting med sikte pÄ förenkling och att fler skulle omfattas av högkostnadsskyddet. Inriktningen pÄ arbetet kommunicerades bÄde inom och utom landstinget i Norrbotten. Det nya avgifterna beslutades i landstingsfullmÀktige i februari 2015 och trÀder ikraft 1 maj 2015. Utbildningar i det nya avgiftssystemet sker för personal och intresserade under april 2015.

Under debatten, inför och under beslutsfattandet, har framkommit synpunkter pÄ delar av de förÀndrade avgifterna. I samband med det har vi frÄn landstingsledningen angett att effekterna av förÀndringarna skall följas upp och analyseras förhoppningsvis nÀsta vÄr/sommar nÀr ett Är förflutit. Att innan det göra förÀndringar i regelsystemet, som t ex att börja göra individuella bedömningar av varje enskilt fall, Àr inte aktuellt.

Flera landsting har önskemÄl om att regeringen, eller SKL, skall komma med centrala rekommendationer sÄ att frÄgan om individuella bedömningar i enskilda fall hanteras likartat i landet oberoende av var man söker vÄrd. Om sÄdana rekommendationer kommer fÄr vi i sÄ fall ta stÀllning till dem dÄ.

LĂ€s mer om