Har de tänkt igenom konsekvenserna?

Norrbottens län2018-11-22 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Flög till Stockholm från Luleå, hyrde bil och körde tur och retur Arlanda via Västerås och till Jönköping. Mötte en mängd bilar och lastbilar efter E4. Jag körde om en mängd lastbilar, inte så många med nationalitetsmärke S, utan mest LV, LT, EST, PL; med ofta inte helt fräscha dieselfordon. Letade parkeringsplats i Jönköping, trodde inte det fanns så många bilar i Jönköping!

Nu verkar politikerna tro att hela denna bilpark och transportfordonen skall bytas ut mot elfordon? Har de tänkt igenom konsekvenserna? Även i Luleå och annorstädes finns det massor med bilar; ska vi cykla eller åka kollektivt? Det går inte, avstånden är för långa och det finns inte kollektivtrafik.

Om Sveriges alla fordon skall drivas av el; hur mycket måste elproduktionen öka? Med den ökning som behövs, vad kommer priset per kilowattimme att bli? Var skall elen tillverkas och hur? Kommer vanligt folk att ha råd betala elräkningen? Det kommer att behövas mängder av batterier, all den gruvdrift som behövs för detta; var skall den göras? Hur kommer priset på batteriråvarorna att utvecklas när efterfrågan pikar? Vem ska betala alla laddstolpar som behövs, energibolagen, Max och någon till sätter först upp några gratis, men sedan? När det är -10 grader, hur skall värme skapas i elbilen? (Batterier tål inte heller kyla.)

Vad jag är ute efter är skattesubventionerna för elhybrider, elcyklar m. m. är ett resultat av ett kortsiktigt tänkande. Politikerna som ibland säger ”vi kan inget göra” verkar inte förstå vilken makt de egentligen har. Idag att plocka ut en tjänstebil som inte åtminstone är en elhybrid, det är inget alternativ. De har fått Volvos VD säga att vi skrotar dieselmotorn. (Dieselmotorn har högre verkningsgrad än bensinmotorn.)

Den miljöpolitik som MP och S har bedrivit upplevde många som storstadsbaserad och inte evidensbaserad, vilket jag tror till del förklarar deras tillbakagång i valresultatet 2018. Det jag saknar är en satsning på alternativa fossilfria bränslen: biogas, biodiesel, vätgas och kanske något som ännu inte är uppfunnet. Att inbilla fordonsindustrin att el är den enda vägen framåt, liksom man gjorde ett tag med etanol, det är inte, och kan inte vara rätt och riktigt. Vårt avfall från hem och industri skapar resurser till alternativa bränslen, det måste tas tillvara.