Höj skatten - bensinen för billig
Det är för billigt att tanka i Sverige. Det är dags att höja koldioxidskatten. foto: fredrik sandberg
Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Givetvis finns det inget självändamål i att höja bensinskatterna bara för att andra länder gör det. Däremot är det ett självändamål att hejda klimatförändringarna innan de når okontrollerbara nivåer.
I den omställningen har koldioxidskatten visat sig vara ett kraftfullt och kostnadseffektivt styrmedel, alltså billigare än de flesta andra styrmedel sett till klimatnyttan. Koldioxidskatten gynnar samtidigt såväl kollektivtrafik som miljöbättre bilar kostnadsmässigt, men överlåter åt individen att avgöra vilka åtgärder som passar just henne bäst.
I staden passar det kanske många att cykla eller ta bussen, medan landsbygdsbon kanske väljer en bränslesnålare bil nästa gång och lägger sig till med ett mjukare, mer energibesparande körsätt. Oavsett vilket blir koldioxidskatten en knuff att se över sitt körbeteende och se vilka möjligheter man har att vara en del av lösningen på klimatproblemen.
Det går inte längre att skylla på att vi har högre bensinpriser än omvärlden. För klimatets skull är det dags att höja koldioxidskatten.