Svar till Krister Hammarbergh och Edward Riedl, NSD Debatt den 2 juli.
Först som sist jag håller i huvudsak med om allt Hammarbergh och Riedl säger om snöskoterns fördelar. Det är en underbar frihetskänsla att få åka ut på en snöskotertur en härlig dag i mars. Snöskotern betyder också mycket för oss i här i norr. Både för fritidsändamål och som arbetsredskap.
Men de båda herrarna skjuter över målet när det gäller att skuldbelägga snöskoterns fiender. Det är den nu sittande regeringen som tagit initiativ till utredningen ”Storslagen fjällmiljö” där terrängkörningen ifrågasätts.
Det är miljöminister Lena Ek som ligger bakom hotet mot den fria snöskoteråkningen. På min direkta fråga i en interpellationsdebatt tidigare i år om den fria snöskoteråkningen skulle förbjudas svarade hon inte. Jag tolkar det som om frågan är aktuell och kommer att tas fram om alliansregeringen får fortsätta.
Att skrämma med ett parti i opposition är inte särskilt trovärdigt. Visst. Miljöpartiet är inte några förespråkare för snöskoter och de kan säkert stå för det ni vill tillvita dem. Men städa framför egen dörr innan ni börjar hoppa på andra.
Sedan tycker jag att Hammarbergh och Riedl bommar en huvudfråga och det är om snöskotern ska betraktas som ett miljöproblem eller ett fordon bland andra. Jag anser att det är fordon bland andra och borde behandlas som sådant. Så den förändring regeringen gjorde när man förde över snöskotern till miljödepartementet och Naturvårdsverket borde snarast rättas till.
Det är näringsdepartementet, och då specifikt infrastrukturministern, samt Trafikverket som bör ansvara för dessa frågor.