Ordning och reda och god administration är viktigt för lärandet men lärandet är inte en administrativ uppgift utan en kreativ. Att väcka människors nyfikenhet och lust att lära samt skapa en miljö där elever inspirerar varandra till lärande och kunskapssökning är en kommunikativ och kulturell verksamhet .
Kommunikation är allt från individuellt tal, skrift och matematiska formler till massmedia, nu sedan många decennier digitala sådana.
Tyvärr har estetiska och massmediala berättarformer och känn-edom om verktygen för detta inte fått den plats i lärandet den borde ha. Dataundervisning om verktyg, historia, berättarkomponenter programmering , kort sagt datologi saknas i hög grad liksom kunskaper om moderna massmedier och dess berättarformer, databas sökning och källkritik av allt som publiceras.
På gymnasiet har dataunder-visningen tagits bort och Medieprogrammet lagts ner. Medieämnetfinns nu i betydligt mindre utsträckning på samhälls-, estet- och teknikprogrammet som inriktningar.
Modern pedagogisk teori definierardet som bör läras till kunskap, färdighet och attityd – knowledge, skills and attitude på engelska. I ett modernt samhälle som mer och mer tillförs digitala verktyg borde lärandet i samhället också möta upp med kunskaper om denna värld och färdigheter i användande av dessa i skapande för konst och kommunikation. Man lär sig inte heller att tala utan att tala, att läsa utan att läsa och lika lite lär man sig att hantera foto, video, grafiska program, ljud, och annan multimedia utan att öva och träna färdigheten. Att samhället med sina lärande institutioner, sina professionella och sina vuxna visar intresse för och skapar möjligheter till skapande kulturell medieanvändning visar på den attityd som kan ge det uppväxande släktet motivation till att vilja utvecklas och lära sig det moderna samhällets verktyg.
Vi kan inte längre nöja oss med att digital teknik – av barn och ungdom i första hand – används till underhållning och skvaller utan måste sätta in kraftfulla åtgärder för att se till att denna utveckling följs upp och ingår i den form av livlångt lärande som de nya verk-tygen ger möjlighet till.
I denna utveckling är kommunikationsvetare och medielärare nyckelpersoner även om alla som sysslar med lärande måste ha de kunskaper som krävs för att handleda eleverna in i den digitala världen. Då femtio procent av dagens tvååringar redan använder en dator i form av läsplatta kommer behovet,i alla lärande situationer, på alla nivåer att växa snabbt och kräva åtgärder både från stat, och kommun. Efter att skolan tagit ett steg bakåt krävs det nu att vi tar två steg framåt för att återigen komma upp på banan och återta vår plats som ledande bland lärande nationer.