Låt elever lära bättre med kultur

Håkan Karlsson, tillförordnad länspolismästare, och den moderata justitieministern Beatrice Ask är överens om att polisen ska synas, "Verksamheten är på rätt väg", sade Karlsson.
Foto: Pär Bäckström

Håkan Karlsson, tillförordnad länspolismästare, och den moderata justitieministern Beatrice Ask är överens om att polisen ska synas, "Verksamheten är på rätt väg", sade Karlsson. Foto: Pär Bäckström

Foto: Pär Bäckström

Norrbottens län2008-04-08 00:15
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Regeringen visar tydligt att kulturpolitiken är prioriterad. Kulturen har på kort tid förstärkts och getts en rad nya och tidsenliga förutsättningar.
Denna vecka besöker jag och mina kollegor, moderaterna i riksdagens kulturutskott, Norrbotten och Kiruna kommun för att på plats följa upp hur de beslut som tagits kommer människor till del. Regeringen har bland annat anslagit 55 miljoner per år som stimulansmedel till att stärka arbetet med kultur för landets högstadieelever. Satsningen bär namnet Skapande skola.
Kulturrådet är den myndighet som fördelar pengarna för Skapande skola. Här i Norrbotten har fem kommuner sökt. Det är Arjeplog, Boden, Gällivare, Haparanda och Piteå. Dessutom har Nya Läroverket i Luleå, som är en friskola, lämnat in en ansökan.
Totalt kan nästan 6 000 elever från och med höstterminen 2008 få möjlighet att använda kulturen i sitt lärande, men varför inte fler?

Vad beror det på att de övriga nio kommunerna inte sökt? Varför har inte den politiska majoriteten i dessa kommuner tagit chansen att ge sina unga ett viktigt verktyg för att nå skolans kunskapsmål? Det är över 4 000 elever som inte får samma möjligheter som andra.
Var sitter det fast? Är det politisk dogmatik eller är det något annat som gör att man inte vill ge sina elever de bästa förutsättningarna de behöver för att klara resten av livet?
Barn och ungdomars rätt till kulturupplevelser är en grundfråga för oss. När barn och unga känner sig hemma i sin kultur utvecklar de en förmåga att bättre förstå sin omvärld. Ämnet historia, till exempel, kan stimulera fantasi och kreativitet och det behöver alla människor, men framför allt eleverna, stora portioner av.

Att föra in kultur som en naturlig del i skolans undervisning är därför en framtidsfråga. Det finns redan målsättningar om detta i skollagen och i läroplanen men de genomförs mycket olika. Det vill vi nu förändra!
Kultur i skolan stimulerar kreativ kunskapsinlärning. Unga behöver känna lust för att lära. Genom att använda kultur som en del i undervisningen kan lärarna hjälpa
eleverna att bättre nå kunskapsmålen
i skolan.
När situationen är sådan att en av fem elever som lämnar grundskolan saknar godkänt i ett eller flera ämnen behövs fler verktyg i skolan, inte färre.

Skapande skola är pengar som ska gå direkt till kulturupplevelser för högstadieelever, en åldersgrupp där intresset för kultur är stort men där det på många håll tidigare har saknats resurser.
Satsningen har förutsättningar att nå alla barn eftersom skolan, som ingen annan del av samhället, förmår nå ut till alla, oberoende av familjens resurser eller bakgrund. Det är en nödvändig förändring som tidigare socialdemokratiska regeringar för länge låtit bli att göra.
Nu finns Skapande skola. Kräv av era lokala politiker att det kommer alla till del!