I andra branscher har arbetsplatsolyckorna gått ner till följd av bland annat fackens arbetsmiljöarbete tillsammans med Arbetsmiljöverket, men när vägarna är arbetsplatsen så är det svårt för fack och arbetsgivare att trygga en god arbetsmiljö.
Orsakerna till att en olycka inträffar inom åkeribranschen är många. Inte minst att underhållet av vägarna är eftersatta, farligt smala på vissa ställen och i många fall saknas mitträcke vilket gör att risken för en frontalkrock ökar.
På vägarna arbetar inte bara lastbilschaufförer. Där arbetar även taxibilar som kör färdtjänst med vår mormor eller farfar eller skjutsar våra barn till skolan. Flera andra yrkesgrupper har vägen som arbetsmiljö. Dessutom åker du själv där, på väg till och från jobbet.
Vägarna i Norrbotten är lågt prioriterade där vi har E10 som tydligt exempel på en farlig trafikmiljö med över 20 döda och 50-talet svårt skadade under de senaste tio åren.
Transportarbetareförbundet i Norrbotten kräver att den moderatledda regeringen och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd skjuter till medel för en ordentlig upprustning av E10.
Vi anser inte att de åtgärder som presenterades nyligen är tillräckliga för att göra E10 säker.
85 miljarder kronor satsas i Stockholm för att inte tala om hur mycket Hallandsåstunneln har överskridit sin planerade budget, men hur mycket pengar satsar regeringen på Norrbottens infrastruktur? Visst vore det bra med en upprustning av det svenska vägnätet i allmänhet och Norrbottens vägnät i synnerhet?
Ingen ska behöva dö när de arbetar på vägen, eller hur?