Norrbotten behöver en fungerande järnväg

Järnvägsnätets kvalitet ligger för Sverige på placering 21, av 40 länder som är rankade av Wold Economic Forum 2012. Högs rankande är Schweiz och Japan. Sveriges rankning är inte så dåligt då man ser på hela landet, men hur ser det ut i Norrbotten?

ändhållplatsen? Järnvägen i Norrbotten håller inte måttet. Det menar Kristdemokraten Anette Asplund i dagens debattartikel.?Arkivfoto: Jan Bergsten

ändhållplatsen? Järnvägen i Norrbotten håller inte måttet. Det menar Kristdemokraten Anette Asplund i dagens debattartikel.?Arkivfoto: Jan Bergsten

Foto: Jan Bergsten

Norrbottens län2014-08-27 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

J ärnvägens betydelse har ökat i Norrbotten. Ökade behov av transporter, i första hand från gruvindustrin, kommer att skapa stora kapacitetsbekymmer på banorna.

Enligt Trafikverkets utredning så är kapacitetsbehovet mer än 100 procent högre för vissa sträckor i Norrbotten till 2050. Här har man verkligen något att arbeta med.

Förseningstiderna för Norrbotten är mycket högre än riket i snitt. I WPS rapport (Är järnvägen på rätt väg?) kan man läsa att Norrbottens och Västerbottens län har den ”i särklass sämsta punktligheten”. Dessa siffor är inte bra då industrin pratar om tidseffektiva logistikkedjor (Just-in-time), det kostar att inte komma i tid och det urholkar samtidigt förtroendet mot företagen att inte kunna leverera enligt plan.

Acceptansen för sena tåg har varit högre tidigare men nu när tid är pengar så minska acceptanser för förseningar. Norrbotten behöver en fungerande järnväg!

Vilka investeringar behövs då för att klara framtida transportbehov i Norrbotten? Först och främst behöver den befintliga järnvägen fungera, sen behöver man rusta för att klara av de framtida kraven genom att ge mer kapacitet på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

Detta kan lösas genom att bygga intermittent dubbelspår som första steg, nästa steg är att bygga dubbelsår på hela sträckan.

Norrbotniabanan är viktig för godsflödet och ger den säkerhet som behövs, nu finns bara ett enkelspår som kan leda gods och passagerare till Norrbotten. Järnväg behövs till de nya gruvorna som är etablerade och som är i fasen att etableras. Vidare ger ett dubbelspår mellan Luleå och Boden en möjlighet till att både skicka mer gods men också öka arbetspendlingen med tåg som i dag är obefintlig mellan orterna.

Dessa nämnda investeringbehov är i linje med vad hamnarna i Luleå och Narvik jobbar mot, låt oss ta hand om hela kedjan.

Vi Kristdemokrater i Norrbotten kommer att strida för en fungerande järnväg även i Norrbotten, ska man ha ett hållbart samhälle så måste logistiken prioriteras där järnvägstransporterna genom Norrbotten är pulsådern.