På järnvägsfronten intet nytt

Sveriges järnväg befinner sig i ett alarmerande tillstånd. Vi har ett kommunikationssystem som inte fungerar när det är höst, vinter eller vår. Har man riktigt otur fungerar det inte heller när det är sommar. Förseningar och inställda tåg har blivit så vanliga att inte ens större sammanbrott i järnvägen väcker några större rubriker.

Norrbottens län2013-10-25 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Därtill har vi en regering som saknar politisk vilja till investeringar. Få känner igen Anders Borgs världsbild när han hävdar att ”vi har överinvesterat i järnvägen”.

En region som särskilt bortprioriterats av staten är, inte helt otippat, norra Sverige. Trafikverket presenterade nyligen sin nationella plan för åren 2014-2025. I den avsätts fem procent av de svenska infrastruktursatsningarna till regionen. Det är inte rimligt.

För SSU är det en självklarhet att bra järnväg måste finnas i hela landet. Det är en förutsättning om vi vill att människan ska vara rörlig, ges möjlighet att pendla till annan ort eller för att vi ska stå oss starkt i den internationella konkurrensen. Vi vill se en järnväg värd namnet.

SSU:s kongress fastslog tidigare i höst att Sverige ska byggas samman med väl fungerande järnvägar. Nyinvesteringar och reinvesteringar

ska prioriteras och sträckor som är centrala för hållbar godstrafik ska stå i fokus.

Den borgerliga regeringens prioriteringar är mycket märkliga.

Norra Sverige utgör 60 procent av Sveriges totala areal och står för en mycket stor del av landets basindustrier. Norrländsk järnmalm och skog är en motor i svenskt ekonomi. Det är därför vi vill satsa på en väl fungerande järnväg i regionen. Det är en investering som gynnar såväl norra som hela Sverige.

Sveriges järnväg har varit eftersatt i allt för många år och trafikverkets nationella plan för järnvägen kommer inte att ändra på det. Vi behöver en Socialdemokratisk regering som förstår att vi måste agera.