Placera bussnavet vid järnvägsstationen

Norrbottens län2013-09-23 06:01
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Snart är det dags för Bodens politiker att bestämma var det nya bussnavet, som skall möjliggöra smidiga byten från en buss till en annan, skall lokaliseras. Beslutet får konsekvenser för närboende, handel och för framkomligheten i staden. Tjänstemän förordar att den centralt belägna Stadshusparken omvandlas till bussnav. Konsekvenserna blir då att den planerade restaureringen uteblir och att en av stadens lungor försvinner. Än värre är att Kungsgatan stängs för biltrafik helt. Konsekvenserna för handeln blir mycket stora. Främst för de centralt belägna butikerna men även för de i nedre stadsdelen då framkomligheten nedgår och ändrar trafikflöden.

Vi vill uppmana Bodens politiker att allvarligt överväga att placera bussnavet till Järnvägsstation. Där kommunen redan investerat i en femfickors busshållplats. Kommunen har dessutom i dagarna köpt mer intilliggande mark. Så expansionsmöjligheter finns.

Både buss och tåg är kollektivtrafik. Arbetspendlandet till Malmfälten är i dag stort och många tar även tåget till Umeå för att besöka universitetssjukhuset eller till Umeå universitet. Kommunalråden i Haparanda, Kalix, Boden och Luleå har gemensamt meddelat att de jobbar för persontrafik på nya Haparandabanan. En linje som kommer att leda till mer resenärer till/från Boden. Stora ansträngningar görs även på att förverkliga Norrbottniabanan. När den öppnar kommer resandet att öka väsentligt. Om bussnavet placeras någon annanstans än vid järnvägstationen lär den placeringen endast bli tillfällig då tågtrafiken kommer att behöva bättre bussanslutningar.

Ett bussnav vid järnvägsstationen möjliggör att Kungsgatan kan vara öppen för biltrafik samt parkeringsplatser, självfallet skall det finnas centralt belägna hållplatser så att folk kan handla, umgås och äta i stadens kärna. Att nedre stadsdelen samtidigt gynnas är bara att se som en bonus.