Reglera inte bort den svenska skoteråkningen

Norrbottens län2014-07-02 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att framföra och åka snöskoter är en av de mest populära fritidssysselsättningarna i norra Sverige under vintertid. I Sverige finns cirka 100 000 snöskotrar som är i bruk men antalet personer som varje år åker skoter är många fler än så. Det är både vana skoterförare som regelbundet åker med hela familjen, turister som provar på skoter för första gången och ofta får mer-smak och även många är också beroende av att kunna köra skoter i sitt arbete.

Skoterlivet är viktigt både för sysselsättning, transporter och rekreation i en väldigt stor del av Sverige. Skotern betyder mycket för många och det är viktigt att värna möjligheten till att det ska få vara så även i framtiden. För oss moderater och för många boende i norra Sverige är skoteråkning en viktig frihetsfråga.

Alla förändringar när det gäller regelverket kring skoterkörning, exempelvis inom terrängkörningslagstiftningen, måste ta en stor hänsyn till hur viktigt skoterlivet är för hundratusentals svenskar. Självklart måste skoterlivet, liksom allting annat, vägas mot miljökrav, säkerhetsregler och så vidare, men det måste finnas proportion när det gäller vilka inskränkningar som är acceptabla.

Från oppositionen, främst från Miljöpartiet, har det upprepade gånger kommit krav på hårdare regler, mer övervakning och till och med förbud mot skoteråkning. Inte minst när det gäller terrängkörning på snötäckt mark utanför uppmärkta leder så kommer det upp krav på totalförbud, nu senaste i ett omdiskuterat arbetsmaterial från Naturvårdsverket.

Ett sådant förbud skulle innebära en stor frihetsinskränkning och tar inte hänsyn till att snöskotern varit en av det svenska friluftslivet under 50 års tid, och där terrängkörningen för många är en viktig del. Redan i dag finns möjlighet att genom lokala ordningsföreskrifter begränsa skoterkörning utanför uppmärkta leder och det är sedan länge förbjudet med terrängkörning på barmark. Ytterligare förbud skulle också få negativa effekter på turism och i förlängningen sysselsättningen inom detta område.

Nya Moderaterna vill värna och utveckla möjligheten till snöskoteråkning. I stället för att som MP ropa på mer regleringar och förbud borde vi satsa på mer dialog mellan markägare och skoterförare, arbeta för att hitta en hållbar finansiering av skoterleder och jobba för att stärka skoterns roll inom besöksnäringen. Självklart är det viktigt att komma till rätta med skoteråkning som bryter mot lagen eller är uppenbart olämplig.

Tillgången till natur och friluftsliv är en av de saker som bidrar till att män-niskor vill bo kvar eller flytta till norra Sverige. Möjligheten till att köra snöskoter är en viktig del av denna frihet. Vi moderater kommer inte låta några miljöpartister i Stockholm detaljreglera livet för oss i norra Sverige.