Snabbare och effektivare vägbyggen

Norrbottens län2014-07-14 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I sommarmånaderna när många är ute på vägarna skrivs det också mycket om trafiksäkerhetsfrågor. I Sverige har vi haft en enormt positiv utveckling med allt färre olyckor trots att både trafiken och antalet bilar ökar. Under 2013 omkom 260 personer i vägtrafiken och så låga dödstal har vi inte sett sedan 1940-talet.

Ökad trafiksäkerhet är ett resultat av många insatser, bland annat bättre och säkrare vägar samt underhåll av befintliga vägar. Inte sällan sker nybyggen och underhållsarbeten under sommaren och då måste vi bilister vara extra försiktiga.

Ibland upplever dock vi bilister att vägarbeten kanske skulle kunna utformas så att störningarna på trafiken blev mindre. I en ny SKOP-undersökning (juni 2014) har vi i Kungliga Automobil Klubben, KAK, frågat bilister om framkomlighet i samband med vägarbeten. Vår uppfattning är att mycket görs på detta område och det bekräftas också av undersökningen.

Hela 70 procent av bilisterna anser att myndigheter i mycket eller ganska stor utsträckning tar hänsyn till bilisternas behov av framkomlighet under byggtiden. Men ändå tycker en av tre att myndigheter inte alls eller bara i liten grad tar hänsyn till bilisternas behov av framkomlighet.

Det finns således mer att göra på detta område vilket också visas av undersökningen. 78 procent anser att kommunerna skulle kunna göra mer för att underlätta för framkomligheten vid vägbyggen.

KAK har några konkreta förslag för att öka framkomlighet och öka förståelsen:

Beställare bör bli ännu bättre på att hitta alternativlösningar och ställa högre krav på kortare byggtider. Det senare kan ske genom att arbeta i skift och alla dagar i veckan. Genomförande av bygg-projekt får inte heller fördröjas av beställarens budgetår.

Om möjligt bör även underhåll och byggen i ännu större utsträckning ske på tider på året och dygnet när de stör minst. Det ska alltid finnas information om varför och hur länge ett bygge äger rum.

Det som absolut måste undvikas är avstängningar eller begränsningar där det inte på sker någon som helst verksamhet. När bilister ser begränsningar i framkomligheten utan att det pågår något vägarbete ökar risken för att den viktiga vaksamheten vid vägbyggen avtrubbas.

Snabbare och effektivare vägbyggen är därför angeläget både för framkomlighet och för ökad trafiksäkerhet. Mycket görs ju redan nu men vi kan bli ännu bättre.