Tågkaoset rullar vidare – tacka borgarna för det

En pålitlig järnväg är en förutsättning för ett väl fungerande Sverige. När tågen krånglar drabbas såväl resenärer och arbetspendlare som företagens godstransporter. Järnvägen är också avgörande för att vi ska kunna möta klimatutmaningen och ställa om till ett mer hållbart transportsystem.

Norrbottens län2014-12-22 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tyvärr präglas dagens svenska järnväg av bristande punktlighet och underkapacitet. Många pendlare vittnar om ständiga förseningar och företag tvekar inför att välja järnvägen som godstransportmedel. Så kan det inte få fortsätta. Nu krävs samarbete om kraftfulla investeringar i järnvägens kvalitet, säkerhet och punktlighet. Fler tåg måste gå och komma fram i tid – inte minst under vinterhalvåret.

I höstas föreslog Stefan Löfvens regering att resurserna till järnvägsunderhåll skulle öka med 1,24 miljarder kronor per år med start i vinter. Det var ett efterlängtat besked. Efter åratal av eftersatt underhåll finns det stora behov av att förnya kontaktledningar, uppgradera växlar och byta ut räls.

Med samarbetsregeringens satsning skulle viktiga steg tas för att minska antalet förseningar och inställda tåg som varje år medför stora kostnader för samhället.

Mer resurser till järnvägen hade också varit viktigt för jobben. Förutom att en bättre fungerande järnväg är bra för arbetspendlingen och företagen, ger satsningar på underhåll fler arbetstillfällen i järnvägsbranschen.

Men tråkigt nog går Sverige miste om regeringens järnvägsinvestering. Anledningen är att en riksdagsmajoritet bestående av de fyra borgerliga partierna och Sverigedemokraterna har röstat emot regeringens budgetförslag. I stället för en förstärkning på 1,24 miljarder blir Trafikverket nu helt utan nya medel till bättre järnvägsunderhåll.

En direkt följd är att upprustningen/spårbytet mellan Boden och Bastuträsk skjuts på framtiden. Det innebär kostnader för oss i Norrbotten genom att våra företag och industrier inte kan leverera i tid, kostnader både i form av pengar, uteblivna jobb och minskad konkurrenskraft.

För oss i Norrbotten innebär också högeroppositionens agerande ett stopp för byggstart av att Norrbotniabanan kommer att påbörjas under den här mandatperioden. Detta spelar roll för framtida investeringar, kostnader och jobb. Det är Norrbottenfientligt.

Detta agerande från den samlade högeroppositionen är inte bara olyckligt – det väcker också flera allvarliga frågor. Anser dessa fem partier att den svenska järnvägen fungerar som den ska i dag? Vilket besked vill de ge till alla resenärer som får frysa på perrongerna i vinter när tågen inte kommer i tid? Vad säger de till svensk exportindustri?

I vår står Sverige inför ett viktigt vägval. Antingen fortsätter vi med de borgerligas misslyckade skattesänkarpolitik med hög arbetslöshet och sänkta ambitioner för landet. Eller tar vi chansen, byter inriktning och väljer gemensamma investeringar i fler jobb, bättre kommunikationer och stärkt konkurrenskraft.

För oss socialdemokrater är satsningar som förbättrar järnvägen högt prioriterade. Sveriges resenärer och näringsliv ska ha en järnväg att lita på.