TĂ„gkaoset rullar vidare – tacka borgarna för det

En pÄlitlig jÀrnvÀg Àr en förutsÀttning för ett vÀl fungerande Sverige. NÀr tÄgen krÄnglar drabbas sÄvÀl resenÀrer och arbetspendlare som företagens godstransporter. JÀrnvÀgen Àr ocksÄ avgörande för att vi ska kunna möta klimatutmaningen och stÀlla om till ett mer hÄllbart transportsystem.

Norrbottens lÀn2014-12-22 06:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

TyvĂ€rr prĂ€glas dagens svenska jĂ€rnvĂ€g av bristande punktlighet och underkapacitet. MĂ„nga pendlare vittnar om stĂ€ndiga förseningar och företag tvekar inför att vĂ€lja jĂ€rnvĂ€gen som godstransportmedel. SĂ„ kan det inte fĂ„ fortsĂ€tta. Nu krĂ€vs samarbete om kraftfulla investeringar i jĂ€rnvĂ€gens kvalitet, sĂ€kerhet och punktlighet. Fler tĂ„g mĂ„ste gĂ„ och komma fram i tid – inte minst under vinterhalvĂ„ret.

I höstas föreslog Stefan Löfvens regering att resurserna till jÀrnvÀgsunderhÄll skulle öka med 1,24 miljarder kronor per Är med start i vinter. Det var ett efterlÀngtat besked. Efter Äratal av eftersatt underhÄll finns det stora behov av att förnya kontaktledningar, uppgradera vÀxlar och byta ut rÀls.

Med samarbetsregeringens satsning skulle viktiga steg tas för att minska antalet förseningar och instÀllda tÄg som varje Är medför stora kostnader för samhÀllet.

Mer resurser till jÀrnvÀgen hade ocksÄ varit viktigt för jobben. Förutom att en bÀttre fungerande jÀrnvÀg Àr bra för arbetspendlingen och företagen, ger satsningar pÄ underhÄll fler arbetstillfÀllen i jÀrnvÀgsbranschen.

Men trÄkigt nog gÄr Sverige miste om regeringens jÀrnvÀgsinvestering. Anledningen Àr att en riksdagsmajoritet bestÄende av de fyra borgerliga partierna och Sverigedemokraterna har röstat emot regeringens budgetförslag. I stÀllet för en förstÀrkning pÄ 1,24 miljarder blir Trafikverket nu helt utan nya medel till bÀttre jÀrnvÀgsunderhÄll.

En direkt följd Àr att upprustningen/spÄrbytet mellan Boden och BastutrÀsk skjuts pÄ framtiden. Det innebÀr kostnader för oss i Norrbotten genom att vÄra företag och industrier inte kan leverera i tid, kostnader bÄde i form av pengar, uteblivna jobb och minskad konkurrenskraft.

För oss i Norrbotten innebÀr ocksÄ högeroppositionens agerande ett stopp för byggstart av att Norrbotniabanan kommer att pÄbörjas under den hÀr mandatperioden. Detta spelar roll för framtida investeringar, kostnader och jobb. Det Àr Norrbottenfientligt.

Detta agerande frĂ„n den samlade högeroppositionen Ă€r inte bara olyckligt – det vĂ€cker ocksĂ„ flera allvarliga frĂ„gor. Anser dessa fem partier att den svenska jĂ€rnvĂ€gen fungerar som den ska i dag? Vilket besked vill de ge till alla resenĂ€rer som fĂ„r frysa pĂ„ perrongerna i vinter nĂ€r tĂ„gen inte kommer i tid? Vad sĂ€ger de till svensk exportindustri?

I vÄr stÄr Sverige inför ett viktigt vÀgval. Antingen fortsÀtter vi med de borgerligas misslyckade skattesÀnkarpolitik med hög arbetslöshet och sÀnkta ambitioner för landet. Eller tar vi chansen, byter inriktning och vÀljer gemensamma investeringar i fler jobb, bÀttre kommunikationer och stÀrkt konkurrenskraft.

För oss socialdemokrater Àr satsningar som förbÀttrar jÀrnvÀgen högt prioriterade. Sveriges resenÀrer och nÀringsliv ska ha en jÀrnvÀg att lita pÄ.

LĂ€s mer om