Tänk om det varit fotboll

Den svenska åkerinäringen verkar på en marknad med många nationella regelverk och liten samordning. Det är särskilt skadligt för den svenska åkerinäringen som har högre ambitioner i klimatfrågan, arbetsmiljö och säkerhet.

Foto: Bengt-Åke Persson

Norrbottens län2008-05-02 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
1 maj 2008 blir det ännu värre när tillfälliga inrikestransporter tillåts för fler utländska åkerier än i dag.
Tänk er ett Europamästerskap i fotboll som spelas i Sverige. Deltagare från hela Europa är på plats och alla vill vinna. Problemet är bara att varken spelare, domare eller åskådare vet vilka regler som gäller.
Domarna känner till några regler, men de gäller bara de svenska spelarna. Bryter en svensk spelare mot de reglerna kan han få gult eller rött kort och visas ut. Gör en utländsk spelare samma fel får han spela vidare. Domaren har inte rätt att visa ut honom.
Hur stor chans tror ni det svenska laget har att placera sig i Europamästerskapen?
Naturligtvis är ovanstående beskrivning otänkbar för vem som helst, men översatt till den svenska åkerinäringen så är det precis så här det ser ut, och efter den 1 maj 2008 blir det ännu värre. Då öppnas dörren till den svenska transportmarknaden också för åkerier från Estland, Lettland, Litauen, Tjeckien och Slovakien.
Det blir då fritt fram för fler utländska konkurrenterna att utföra så kallat cabotagetransporter i Sverige. Med det menas att åkerier från ett land får utföra tillfälliga inrikestransporter i ett annat land.
Svenska åkerier välkomnar att utländska konkurrenter utför tillfälliga transport i Sverige. Tanken med cabotaget är bra då syftet är att fordon inte ska gå tomma i onödan utan utnyttjas så effektivt som möjligt för miljöns och ekonomins skull.

Problemet är bara att ingen kan tala om vad begreppet tillfällig betyder. Handlar det om någon enstaka transport, transporter under en vecka eller en månad? Gäller det bara enskilda transportuppdrag eller regelbundna diton för samma kunder?
Oklarheterna har lett fram till en situation där utländska åkerier kan utföra regelbundna inrikestransporter utan att omfattas av de regler som gäller transporter som utförs av svenska åkerier.
På en fungerande marknad måste samma regler omfatta alla för att det ska råda en juste konkurrens. Så är inte fallet och någon ändring är inte att vänta nu.
Oklarheterna i kombination med att myndigheter som polisen inte kan driva in böter av utländska åkerier snedvrider konkurrensen ytterligare. Istället för en ökad samordning av villkoren för åkerinäringen i Europa går vi nu i motsatt riktning.

Svensk åkerinärings 10 000 företag ser gärna konkurrens på lika villkor. Vi kan inte fortsätta att verka på en marknad som kännetecknas av oklara regler och avsaknad av likhet inför lagen. Sveriges Åkeriföretag passar därför bollen till den svenska regeringen och beslutsfattarna. Om regeringen har intresset har vi kunskapen om vad som bör göras.
Vad skulle Lagerbäck, spelarna och svenska folket sagt om svenska fotbollslandslaget varit i samma situation?