Vi läser i tidningarna, ser på TV och läser i sociala medier om hur polisen attackeras med stenar, hotas i sina hem och hur allt för många väljer att sluta av olika anledningar. Utvecklingen med en minskande poliskår har pågått i många år, under nuvarande regerings styre men även under föregående regering.
Utredningar läggs på hög eller läggs ner innan de hinner bli en utredning. Det är en farlig utveckling för rättssäkerheten i landet. Polisens uppdrag är många, däribland trafiksäkerhet och ordningshållning. Ser vi till Norrbotten ur Transportarbetareförbundets perspektiv har vi medlemmar som i sin yrkesutövning är beroende av stödet från polisen av olika skäl.
Ur ett säkerhetsperspektiv i trafiken är detta en allvarlig fråga för hela Norrbotten. Mängden drogade och onyktra i trafiken och antalet dödade i trafiken ökar år från år. I en region som är kraftigt underbemannad på trafiksidan.
•Fråga ett blir då, kommer polisen när de behövs?
•Fråga två är, hur ska polisen klara av uppdraget med utredning och ordningshållning samt säkerställa lag och ordning i trafiken på en yta som motsvarar 1/4 av landets yta?
Oktober 2016 – september 2017 har 263 personer omkommit i trafikolyckor. Bara under september månad 2017 omkom 29 personer och 1399 skadades i trafiken i Sverige. Det påvisar ett stort behov av en fungerande trafikpolis i landet. Källa Transportstyrelsen.
Samtidigt har landet en noll-vision om antalet dödade eller svårt skadade i trafiken.
Idag har polisen mycket begränsade resurser för trafikövervakning i Norrbotten. Det är en ohållbar utveckling för att säkerställa trafiksäkerheten och nå en nollvision i antalet döda i trafiken samtidigt som den olagliga inrikestrafiken ska stoppas.
Därför förväntar sig Transportarbetareförbundet i Norrbotten, att av de pengar som regeringen skjuter till för polisväsendet, att ytterligare tjänster inom trafikpolisen och tunga gruppen tillsätts.