"Vi har alla ansvar för demokratin"
I en tänkvärd ledare i NSD 16/7 tar Olov Abrahamsson upp vikten av personligt engagemang. "Vi får den politik och de politiker vi förtjänar." Det gäller både små och stora frågor.Norrbotten har stor läkarbrist och betalar stora belopp till stafettläkare. Ändå har NLL kunnat göra sig av med Anders Mansten, en erkänt skicklig anestesiöverläkare.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Själv är jag yrkesmässigt insatt i bakgrunden till denna affär sedan cirka 20 år.
Flera anställda mådde dåligt över patientrisker och misstag till följd av blandmissbruk hos viktig personal.
Anders Mansten vägrade att tiga om detta och blev därigenom ett hot. Docenten och experten i utredningsmetodik, Bo Edvardsson, har granskat de två "utredningar" som NLL arrangerat för att bli av med Mansten.
Han underkänner i metodhänseende fullständigt detta material och ifrågasätter om inte det subjektiva kollaget av obestyrkta, anonyma och kränkande påståenden strider mot AFS 1993:17 (Förordningen mot kränkande särbehandling). Uppgifterna lades ut på nätet i flera månader, trots att de är sekretessbelagda. Datainspektionen ansåg i beslut att detta strider mot Personuppgiftslagen. Uppgifterna florerar ändå fortfarande som anonyma kommentarer på nätet. Kulmen i förtalskampanjen nåddes när Mansten påstods ha begått sekretessbrott i en av sina debattartiklar. Sådant kan enligt LAS endast åberopas som grund för avsked om dom föreligger från domstol. I själva verket har det påstådda brottet inte ens polisanmälts och NLL har dessutom skriftligt erkänt att laglig grund för avsked saknats!
I Sverige gäller allmänt att lag beslutad av riksdag inte kan förhandlas bort eller upphävas av lägre rättslig instans. Reglerna för uppsägning och avsked fastställs i Lagen om anställningsskydd (LAS) och måste följas.
Ett myndighetsbeslut om avsked ska vara skriftligt och utfärdat av behörig instans samt kunna visas upp för rättslig granskning. Så har inte skett. I stället hävdar nu NLL att Mansten själv sagt upp sig. Inte heller någon sådan uppsägning har kunnat framläggas. Total oreda således!
För att komma ur denna juridiska klämma hävdar nu NLL att förlikningsavtalet utgör en skriftlig uppsägning. Problemet är bara att detta inte innehåller någon skriftlig formulering om uppsägning eller avsked, vilket fordras enligt LAS §§ 7-14 samt 18-20. Avtal måste vara tydliga och följa lag.
I en fungerande demokrati trakasseras inte engagerade frispråkiga och behövs inte ideliga laglighetsprövningar av politiska beslut. Om drygt ett år får vi se hur denna och andra uppseendeväckande "affärer" påverkar valutgången i Norrbotten.